• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی رویکردهای واقعیت درمانی و تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر ابرازگری هیجانی زنان متقاضی طلاق
تعداد صفحات 11
نویسنده فرزانه رفعی - جوانشیر اسدی - افسانه خواجوند خوشلی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه زنان متقاضی طلاق  واقعیت درمانی  همدان  ابرازگری هیجانی  صمیمیت  طلاق  ايماگوتراپی  هیجانات منفی  هیجان مثبت  آموزش واقعیت درمانی  آموزش ایماگودرمانی  ابراز هیجانی  ابراز صمیمیت  
چکیده زمینه و هدف: تأثیر رویکردهای روان‌شناسی بر بهبود ابرازگری هیجانی از اختلافات زوجین می‌کاهد. ‌پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی دو رویکرد واقعیت‌درمانی و تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر ابرازگری هیجانی زنان متقاضی طلاق شهر ‌همدان انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری سه‌ماهه همراه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را تمامی زنان متقاضی طلاق سال ۱۳۹۸ در ‌شهر‌ همدان تشکیل دادند. سی نفر از زنان داوطلب به‌شیوهٔ دردسترس به مطالعه وارد شدند. این افراد با درنظرگرفتن معیارهای ورود و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (در هر گروه ده نفر) قرار گرفتند. آموزش تصویرسازی ارتباطی به‌مدت ده جلسۀ شصت‌دقیقه‌‌ای و آموزش واقعیت‌درمانی به‌مدت هشت جلسۀ نود دقیقه‌‌ای انجام‌ شد. ابزار پژوهش‌، ابرازگری هیجانی (کینگ و امونز، ۱۹۹۰) بود که در سه مرحلۀ مذکور برای تمام گروه‌ها اجرا شد. داده‌ها با آزمون‌های تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی بونفرونی توسط نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۰ در سطح معناداری کمتر از ۰٫۰۵ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪند.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی‌ از تفاوت معنادار گروه واقعیت‌ درمانی با گروه گواه برای متغیرهای ابرازگری هیجانی (۰٫۰۰۱ > p )، ابراز هیجان مثبت (۰٫۰۰۱ > p)، ابراز صمیمیت (۰٫۰۰۱ > p ) و ابراز هیجان منفی (۰۲۳/۰ = p ) بود. همچنین نتایج تفاوت معناداری را در گروه تصویرسازی ارتباطی با گروه گواه برای متغیرهای ابراز هیجان مثبت (۰٫۰۴۱ = p ) و ابراز صمیمیت (۰٫۰۰۵ = p ) نشان داد. در گروه‌های آزمایش تفاوت معناداری بین مراحل پس‌آزمون و پیگیری در متغیرهای ابرازگری هیجانی، ابراز هیجان مثبت و ابراز صمیمیت مشاهده نشد که بیانگر ماندگاری تأثیر مداخلات در مرحلهٔ پیگیری بود (۰٫۰۵ < p). بین گروه‌های آزمایش فقط در متغیر ابراز صمیمیت تفاوت معنادار وجود داشت (۰٫۰۳۹ = p ).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، واقعیت‌درمانی بر ابرازگری هیجانی و مؤلفه‌های آن (صمیمیت، ابراز هیجان مثبت و ابراز هیجان منفی) اثربخش است؛ درحالی‌که تصویرسازی ارتباطی تنها بر دو متغیر ابراز هیجان مثبت و صمیمیت تأثیر دارد؛ ازاین‌رو‌، واقعیت‌درمانی بیش از تصویرسازی ارتباطی بر افزایش ابرازگری هیجانی مؤثر است.

کد مقاله 47081
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397