• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مثبت‌گرا بر ارتباطات مثبت خانواده با نوجوان، اعتیاد به اینترنت و بحران هویت در دختران
تعداد صفحات 10
نویسنده لیدا میرزاخانی - علیرضا حیدری - فریبا حافظی - پروین احتشام زاده - پرویز عسگری
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  بحران هویت  اینترنت  اعتیاد به اینترنت  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  میزان استفاده از اینترنت  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  فلاورجان (شهرستان)  فضای مجازی  دانش‌آموزان دبیرستانی  ارزش‌های نوجوانان  نوجوانان دبیرستانی  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  هویت نوجوانان  الگوی ارتباطی خانواده  رابطه مثبت  هویت دختران  ارزش‌های دختران  درمان مثبت نگر  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  استفاده از فضای مجازی  استفاده از اینترنت  ارتباطات خانواده با نوجوان  
چکیده زمینه و هدف: استفاده از اینترنت و فضای مجازی تأثیرات بسیار عمیقی بر ارزش‌های نوجوانان می‌گذارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان مثبت‌گرا بر ارتباطات مثبت خانواده با نوجوان، اعتیاد به اینترنت و بحران هویت در دختران دورۀ متوسطهٔ دوم شهرستان فلاورجان انجام گرفت.
روش‌ بررسی: پژوهش حاضر به‌روش نیمه‌‌‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه اجرا شد. جامعهٔ آماری پژوهش را دختران نوجوان دورۀ متوسطهٔ دوم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ و والدین آنان تشکیل دادند. بدین‌منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد چهل نفر از دختران دورۀ متوسطهٔ دوم شهرستان فلاورجان انتخاب ‌شدند و به‌همراه والدینشان به‌شیوهٔ تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه (هر گروه بیست نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس تجدیدنظرشدۀ الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک، ۲۰۰۲)، مقیاس کاربری مشکل‌زا از اینترنت (کاپلان، ۲۰۰۲) و پرسش‌نامهٔ بحران هویت (صالحی ‌امیری و همکاران، ۱۳۸۸) به‌عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. مداخله شامل هشت جلسهٔ گروهی درمان مثبت‌گرا برای والدین و نُه جلسهٔ گروهی درمان مثبت‌گرا برای نوجوانان بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، درمان مثبت‌نگر در افزایش الگوی ارتباطی گفت‌وشنود (۰٫۰۰۱ > p)، کاهش الگوی ارتباطی هم‌نوایی (۰٫۰۰۱ > p)، کاهش اعتیاد به اینترنت (۰٫۰۰۱ > p) و کاهش بحران هویت (۰٫۰۰۱ > p) در گروه آزمایش مؤثر بود. ضریب تأثیر مداخله بر افزایش الگوی ارتباطی گفت‌وشنود، کاهش الگوی ارتباطی هم‌نوایی، اعتیاد به اینترنت و بحران هویت به‌ترتیب ۰٫۷۰، ۰٫۸۱، ۰٫۷۷ و ۰٫۸۲ به‌دست آمد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، درمان مثبت‌گرا بر بهبود الگوهای ارتباطی خانواده، اعتیاد به اینترنت و بحران هویت در دختران دورۀ متوسطهٔ دوم مؤثر است؛ همچنین درمان مثبت‌نگر تلویحات درمانی مفیدی درجهت کار با نوجوانان دارد.

کد مقاله 47077
تعداد بازدید 19

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397