عنوان | پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس مهارتهای ارتباطی و مهارتهای مقابله با استرس و سبکهای عشقورزی در دانشجویان زن متأهل |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | 1401 |
کلید واژه | رضایت زناشویی دانشجویان متأهل زنان دانشجو مهارت ارتباطی شیوههای مقابله عشق ورزی دانشجویان زن متأهل سبکهای مقابله با استرس سبکهای عشق ورزی مهارت مقابله با استرس مسئله مدار مهارت مقابله با استرس هیجان مدار مهارتهای مقابله با استرس پیش بینی رضایت زناشویی دانشگاه تنکابن |
چکیده |
زمینه و هدف: رضایت زناشویی از مسائل بسیار حائز اهمیت در رابطهٔ زناشویی است که نقش مهمی در عملکرد خانواده ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت زناشویی براساس مهارتهای ارتباطی و مهارتهای مقابله با استرس و سبکهای عشقورزی در دانشجویان زن متأهل اجرا شد. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی دانشجویان زن متأهل دانشگاه تنکابن در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند که ۲۵۰ نفر بهروش دردسترس بهعنوان نمونهٔ آماری پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهٔ رضایت زناشویی انریچ (فاورز و اولسون، ۱۹۸۹)، پرسشنامهٔ مهارتهای ارتباطی بینفردی (محمودی و همکاران، ۱۳۹۵)، پرسشنامهٔ سبکهای مقابله با استرس (لازاروس و فولکمن، ۱۹۸۵) و مقیاس نگرشهای عشق (هندریک و هندریک، ۱۹۸۹) جمعآوری شد. تحلیل دادهها بهروش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه (گامبهگام) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۲ صورت گرفت. سطح معناداری آزمونها ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که اثر سبک عشقورزی استورگ (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۹- = β ) و سبک عشقورزی اروس (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۱- = β ) بر رضایت زناشویی منفی و معنادار بود. اثر مهارتهای ارتباطی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۷ = β ) و مهارتهای مقابله با استرس هیجانمدار (۰٫۰۲۹ = p ، ۰٫۱۳ = β ) بر رضایت زناشویی مثبت و معنادار بهدست آمد. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش نتیجه گرفته میشود، بین متغیرهای سبکهای عشقورزی، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای مقابله با استرس هیجانمدار و مسئلهمدار با رضایت زناشویی رابطه وجود دارد؛ همچنین متغیرهای سبک عشقورزی استورگ، مهارتهای ارتباطی، سبک عشقورزی اروس و مهارتهای مقابله با استرس هیجانمدار قدرت پیشبینی رضایت زناشویی را دارند. |
کد مقاله | 47075 |
تعداد بازدید | 25 |
|