• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کاربرد طب مکمل بر روی عملکرد جنسی زنان یائسه: مرور سیستماتیک
تعداد صفحات 15
نویسنده فهیمه طاحونه یان گل خطمی - دینا آبادی باویل - مژده بنایی
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 41 پیاپی 724
تاریخ انتشار مرداد - 1402
محدوده صفحات 510-496
کلید واژه عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  یائسگی  زنان یائسه  عملکرد جنسی  مرور نظام‌مند  بهبود عملکرد جنسی  درمان‌های مکمل  درمان گیاهی  
چکیده مقدمه: عملکرد جنسی، یکی از جنبه‌های مهم زندگی زنان یائسه می‌باشد. عوارض طولانی‌مدت درمان‌های جایگزین هورمونی در دوره‌ی یائسگی، زنان را به سوی استفاده از درمان‌های مکمل برای بهبود عملکرد جنسی سوق داده است. این مرور سیستماتیک با هدف بررسی اثربخشی استفاده از درمان‌های مکمل برای بهبود عملکرد جنسی زنان یائسه انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه‌ی مروری سیستماتیک، جستجوی مطالعات به زبان انگلیسی و فارسی در پایگاه داده‌های ملی همچون SID، Magiran، IranMedex و پایگاه‌های بین‌المللی همچون PubMed، Science Direct، Embase، Cochrane Library و موتور جستجوگر Google Scholar تا سال 2023 انجام شد. کلیدواژه‌ها بر اساس MeSH انتخاب گردید و شامل "Sexual Dysfunctions"، "Menopause"، "Complementary medicine"، ""Alternative medicine بودند که با عملگرهای بولین OR و AND ترکیب شدند. در نهایت دو پژوهشگر به‌طور مستقل مقالات انتخاب شده را جهت ارزیابی کیفیت (با استفاده از ابزار استاندارد کوکران) و استخراج یافته‌ها مورد بررسی قرار دادند.
یافته‌ها: در نهایت 22 مقاله با حجم نمونه‌ی کلی 1617 نفر انتخاب شد. مطالعات نشان داد که رایحه درمانی، آروماتراپی استنشاقی ترکیبی و استفاده از ترکیبات گیاهی مانند مصرف کپسول‌های گیاهی ترکیبی از جمله عصاره‌ی جینسنگ قرمز، زعفران، شبدر قرمز و کوهوش سیاه، گرده خرما و گیاه ختمی، منجر به بهبود عملکرد جنسی زنان یائسه شده بود. همچنین انجام فعالیت‌هایی مانند یوگا، آرام‌سازی بنسون و مداخله‌ی شناختی- رفتاری بیشترین تأثیر را بر عملکرد جنسی داشته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، اکثر درمان‌های طب مکمل بر بهبود عملکرد جنسی زنان یائسه تأثیر داشت.

کد مقاله 47072
تعداد بازدید 47

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397