عنوان | بررسی رهاورد جنسیتپذیری اخلاق از منظر فمنیسم با سنجه مبانی حکمت صدرایی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای عقلی نوین - دفتر تبلیغات اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی) - مصوب حوزوی سال 7 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 70-51 |
کلید واژه | فمینیسم جنسیت اخلاق دیدگاه فمینیستی نفس حکمت متعالیه جنسیتپذیری حکمت صدرایی جنسیتپذیری اخلاق |
چکیده |
نگره «جنسیتپذیری اخلاق» از مسائل چالشبرانگیزی است که از اواخر قرن هجدهم و با اوجگیری فعالیتهای فمینیستها، در حلقههای فکری باورمندان به این جریان مطرح شد. فمینیستها در موضعگیری برابر این انگاره، به دو دسته تقسیم شدند؛ گروهی با ادعای برابری کامل زن و مرد، هرگونه تفاوت میان ایشان را انکار کرده و دستهای با سرابپنداشتن آرمان جنسیت واحد، انگشت تأکید بر برتری جنس زن نهادند. گرچه پرسش از جنسیتپذیریِ اخلاق، در سنت اسلامی، سابقهای ندارد، اما با توجه به مطالعات دقیق و موشکافانهای که اندیشمندان مسلمان (به طور خاص فیسلوفان) پیرامون مسأله نفس داشتهاند، میتوان از دل مبانی و مباحثی که طرح کردهاند، پاسخی سلبی یا ایجابی به این پرسش داد. به همین منظور در این نوشتار، با تکیه بر مبانی حکمت صدرایی، به استنطاق این مکتب در پاسخ به «جنسیتپذیری اخلاق» مبادرت ورزیدهایم و ضمن نمایاندن نقص فمینیستها در بیالتفاتی به مبانی انسانشناختی و نفس شناختی مسأله، به مقایسه تطبیقی میان پاسخ برآمده از مبانی صدرایی با انگاشتههای فمینیستهای اخلاقگرا پرداختهایم و به این نتیجه رهنمون گشتهایم که دیدگاه جنسیتپذیری نفس به صواب نزدیکتر است. البته این به معنای نادیدهانگاری تفاوت هنجارهای اخلاقی میان مرد و زن نیست. روش ما در این پژوهش، توصیفی_تحلیلی است. |
کد مقاله | 47061 |
تعداد بازدید | 48 |
|