عنوان | امکانسنجی معرفتشناسی فمینیستی در نظام معرفتشناسی آیت الله جوادی آملی |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | حكمت اسرا - موسسه فرهنگي تحقيقاتي اسراء - مصوب حوزوی سال 14 شماره 2 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 150-123 |
کلید واژه | جنسیت معرفتشناسی معرفتشناسی فمینیستی آرای آیت الله جوادی آملی جوادی آملی جسمانیه الحدوث تمایز علوم |
چکیده |
جریان فمینیسم در غرب به دنبال ایجاد برابری و رفع ستم از زنان در نظام حقوقی و سیاسی به وجود آمد اما با مرور زمان، دغدغه این جریان به حوزه معرفت شناختی نیز امتداد یافت. به اعتقاد معرفت شناسی فمینیستی علوم بشری تحت سلطه مردان و متناسب با منافع آنها ایجادشده است بنابراین با شالوده شکنی معرفتشناسی متداول غرب، تجربیات سرشتی و اجتماعی انسانها در معرفت اهمیت مییابد و این تجربیات در قالب تأثیر جنس و جنسیت تفاوتهای معرفتی زنان و مردان را رقم میزند. به علت پویایی و اهتمام فلسفه اسلامی به مسائل روز، معرفت شناسی فمینیستی نمیتواند نزد فیلسوف مسلمان مغفول واقع شود به خصوص متفکری چون آیت الله جوادیآملی که ضمن جامعیت در علوم مختلف به مسائل روز نیز توجه دارد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی امکان تحقق معرفت شناسی فمینیستی در نظام معرفت شناسی علامه جوادی آملی است که به این منظور کلیه اسناد و آثار ایشان در حوزه معرفت شناسی و زنان، با روش تحلیل مطالعات اسنادی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد با پذیرش جسمانیت الحدوث و روحانیت البقا بودن ارکان معرفت؛ حرکت جوهری و تمایز بین ادراکات در معرفت شناسی آیت الله جوادی آملی و باور به تفکیک بین جنس و جنسیت در مطالعات زنان از سوی ایشان، میتوان از تأثیرگذاری جنس و جنسیت بر علوم اعتباری و کارکردگرایانه سخن گفت بدون آنکه چنین تأثیری منجر به نسبیت معرفتی شود. بر همین اساس کلیت ادعای معرفت شناسی فمینیستی در معرفت شناسی آیت الله جوادی آملی قابل تحقق بیان میگردد. |
کد مقاله | 47038 |
تعداد بازدید | 31 |
|