عنوان | فراتحلیل تفاوت جنسیت در فراشناخت و انواع مؤلفههای آن |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 11 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 188-168 |
کلید واژه | جنسیت راهبردهای فراشناختی فراشناخت فراتحلیل باورهای فراشناختی آگاهی فراشناختی فراتحلیل مطالعات |
چکیده |
هدف: در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در فراشناخت پرداختهاند که نتایج بسیاری از آنها باهم متناقض است؛ بنابراین لزوم انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری به نظر میرسید. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهش های در زمینه تفاوت جنسیت در فراشناخت بود. روش: روش مورد استفاده این پژوهش فراتحلیل و جامعه آماری کلیه پژوهشهای منتشرشده در کشور بین سالهای 1370 تا 1400 بود. بعد از بررسی پژوهشهای اولیه بر اساس ملاکهای ورود و خروج، 350 اندازه اثر از 128 پژوهش منتخب وارد فرآیند تحلیل شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از چکلیست مصرآبادی (2015) و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی، نمودار قیفی، تحلیل حساسیت، فرارگرسیون و نرمافزار CMA2 و SPSS22 استفاده شد. در این پژوهش از بین انواع شاخصهای d از شاخص g هجز استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که اندازه اثر کلی در مدل ثابت 018/0- و در مدل تصادفی 022/0- است. با توجه به ناهمگنی اندازههای اثر، به تحلیل زیرمؤلفهها و متغیر تعدیلکننده (سن) پرداخته شد. نتایج حاصل نشان داد که تفاوت بهدستآمده در شاخص فراشناخت کل و انواع مؤلفههای آن، با توجه به تفسیر معیار d کوهن پایینتر از سطح کوچک است. نتیجهگیری: مبتنی بر اندازههای اثر بهدستآمده بین دختران و پسران در شاخص فراشناخت کل و انواع مؤلفههای آن تفاوتی وجود نداشت. همچنین، سن آزمودنیها نقش متغیر تعدیلکننده، بر روابط فراشناخت و جنسیت نداشت. |
کد مقاله | 46989 |
تعداد بازدید | 30 |
|