• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فراتحلیل تفاوت جنسیت در فراشناخت و انواع مؤلفه‌های آن
تعداد صفحات 21
نویسنده نسترن سادات نقیب الساداتی - جواد مصرآبادی - ابوالفضل فرید
مشخصات نشریه  راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 11 پیاپی 20
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 188-168
کلید واژه جنسیت  راهبردهای فراشناختی  فراشناخت  فراتحلیل  باورهای فراشناختی  آگاهی فراشناختی  فراتحلیل مطالعات  
چکیده هدف: در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در فراشناخت پرداخته‌اند که نتایج بسیاری از آن‌ها باهم متناقض است؛ بنابراین لزوم انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری به نظر می‌رسید. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهش ­های در زمینه تفاوت جنسیت در فراشناخت بود.
روش: روش مورد استفاده این پژوهش فراتحلیل و جامعه آماری کلیه پژوهش‌های منتشرشده در کشور بین سال‌های 1370 تا 1400 بود. بعد از بررسی پژوهش‌های اولیه بر اساس ملاک‌های ورود و خروج، 350 اندازه اثر از 128 پژوهش منتخب وارد فرآیند تحلیل شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از چک‌لیست مصرآبادی (2015) و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی، نمودار قیفی، تحلیل حساسیت، فرارگرسیون و نرم‌افزار CMA2 و SPSS22 استفاده شد. در این پژوهش از بین انواع شاخص‌های d از شاخص g هجز استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که اندازه اثر کلی در مدل ثابت 018/0- و در مدل تصادفی 022/0- است. با توجه به ناهمگنی اندازه‌های اثر، به تحلیل زیرمؤلفه‌ها و متغیر تعدیل‌کننده (سن) پرداخته شد. نتایج حاصل نشان داد که تفاوت به‌دست‌آمده در شاخص فراشناخت کل و انواع مؤلفه‌های آن، با توجه به تفسیر معیار d کوهن پایین‌تر از سطح کوچک است.
نتیجه‌گیری: مبتنی بر اندازه‌های اثر به‌دست‌آمده بین دختران و پسران در شاخص فراشناخت کل و انواع مؤلفه‌های آن تفاوتی وجود نداشت. هم‌چنین، سن آزمودنی‌ها نقش متغیر تعدیل‌کننده، بر روابط فراشناخت و جنسیت نداشت.

کد مقاله 46989
تعداد بازدید 30

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397