• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی رشد پس آسیبی زنان نابارور بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، ذهن آگاهی و نگرش‌های نقش جنسیتی
تعداد صفحات 16
نویسنده الهه اسلمی - اکرم ملک‌زاده - فهیمه رجبی
مشخصات نشریه  روانشناسي سلامت - دانشگاه پيام نور سال 12 شماره 1 پیاپی 45
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 128-113
کلید واژه شخصیت  زنان نابارور  آندروژنی  ناباروری زنان  برون‌گرایی  ناباروری  ذهن آگاهی  نگرش نقش جنسیتی  نقش‌های جنسیتی زنانه  پنج عامل شخصیت  توافق‌ پذیری  رشد پس از آسیب  روان رنجورخویی  اهواز (شهرستان)  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی ویژگی‌های شخصیتی، ذهن‌آگاهی و نگرش‌های نقش جنسیتی بر رشد پس‌آسیبی زنان نابارور شهر اهواز انجام گرفت.
روش: پژوهش از نوع طرح‌های همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه زنان نابارور شهر اهواز بودند که در سال 1400 به کلینیک‌های مربوط به زنان و زایمان این شهر مراجعه کرده‌اند. نمونه تعداد 150 نفر از زنان نابارور بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند گزینش شدند. از پرسشنامه شخصیتی فرم کوتاه پنج عاملی نئو (1992)، پرسشنامه نقش جنسیتی بم (1976)، پرسشنامه ذهن‌آگاهی بائر و همکاران (2006) و پرسشنامه رشد پس‌آسیبی تدسچی و کالهون (1996) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون‌ تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه روان‎رنجورخویی به صورت منفی و مولفه‌های برون‌گرایی و توافق‌پذیری به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش‌بینی رشد پس‌آسیبی بودند. همچنین ذهن‌آگاهی نیز به صورت مثبت و معناداری رشد پس‌آسیبی را پیش‌بینی کرد، در ضمن نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد که زنان دارای نگرش نقش جنستی آندروژنی از بیشترین رشد پس‌آسیبی و زنان دارای نگرش نقش جنسیتی زنانه از کمترین رشد پس‌آسیبی برخوردار بودند.
نتیجه‌گیری: در نتیجه می‌توان تجربه آسیب‌زای ناباروری را با آموزش‌های ذهن‌آگاهی و کاهش نگرش نقش جنسیتی زنانه به تجربه رشد تبدیل کرد.

کد مقاله 46970
تعداد بازدید 15

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397