• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثر حاشیه‌نشینی بر سلامت زنان در شهر اردبیل
تعداد صفحات 24
نویسنده سودا صالحیان آغبلاغ - محمدحسن یزدانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 20
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 248-225
کلید واژه سلامت زنان  اردبیل  سلامت روانی زنان  فقر قابلیتی  حاشیه‌ نشینی  سلامت روانی  زنان حاشیه‌ نشین  محلات حاشیه‌ نشین   حاشیه نشینی شهری  
چکیده زمینه و هدف: این پژوهش در زمینه مطالعات جامعه شناسی سلامت زنان و با هدف بررسی اثر حاشیه نشینی بر سلامت زنان در شهرستان اردبیل انجام شد.
روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا تحلیلی- توصیفی است. نمونه آماری به تعداد 384 نفر از زنان مناطق حاشیه‌نشین اردبیل به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه سلامت زنان در دو بعد کلی فقر قابلیتی و سلامت روانی زنان بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون T-test تحلیل شدند.
یافته: سلامت زنان حاشیه‌نشین ضعیف بوده و میانگین مؤلفه‌های فقر قابلیتی بیشتر از حد متوسط و میانگین مؤلفه‌های سلامت روانی کمتر از حد متوسط است. دسترسی به سبد مواد غذایی نامطلوب (34/2)، و همچنین دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی (13/2)، حفظ حریم‌ها و حرمت‌های انسانی (71/2) و پاسداری از عزت‌نفس زنان (61/2)، دستیابی به آزادی‌های اساسی (17/2) و میزان مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی (70/2) و توانایی جسمی (28/2) در این منطقه ضعیف است. همچنین در بررسی سلامت روانی مشخص شد که زنان از نظر کفایت‌ اجتماعی (92/2) خوش‌بینی نسبت به آینده (44/2)، ادراک خودکارآمدی (53/5)، وابستگی میان نسلی (25/2) خودشکوفایی و توانمندی‌های بالقوه فکری و هیجانی (83/2) در وضعیت ضعیفی قرار دارند.
نتیجه: با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت مناطق حاشیه نشین شهر اردبیل به دلیل تحدید سلامت زنان در حوزه های مختلف، نیازمند پایش و استفاده از امکانات و ابزارهای امنیتی – انتظامی از سوی پلیس و مراکز زیربط در این مساله را دارد لازمه این امر برخورداری از بوجه کافی و حمایت دولت است.

کد مقاله 46811
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397