• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی الگوی آموزش سلامت جنسی در برنامه‌های تلویزیونی با روش نظریه داده بنیاد
تعداد صفحات 17
نویسنده حمدالله باستی - محمد سلطانی‌فر - محمدمهدی لبیبی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 4 پیاپی 62
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 17-1
کلید واژه تلویزیون  سلامت جنسی  آموزش سلامت  طراحی الگو  نظریه زمینه‌ای  برنامه‌های تلویزیونی  
چکیده مقدمه: جامعه‌ ایران شاهد تحولات گسترده‌ در ساحت فرهنگ جنسی بوده است که منجر به گسترش آسیب‌های جنسی و تهدید سلامت خانواده شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگوی آموزش سلامت جنسی در برنامه‌های تلویزیونی از دیدگاه کارشناسان انجام گردید.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل متخصصین حوزه‌های مختلف پزشکی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، دینی و رسانه‌ای بودند که در سال 1401-1400 با روش نمونه‌گیری هدفمند طبقه‌‌ای انتخاب شدند. انتخاب نمونه‌ها تا اشباع نظری ادامه داشت‌‌. حد اشباع نظری در این پژوهش 31 تن بود. جمع‌آوری داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و تحلیل آن ها، با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. برای سنجش روایی یافته‌ها از چهار معیار شامل مقبولیت، قابلیت انتقال، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید و برای سنجش پایایی مصاحبه‌ها از روش توافق درون موضوعی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار ATLAS.ti 8 انجام شد.
یافته‌ها: الگوی آموزش سلامت جنسی در 6 کد انتخابی تحت‌عنوان مؤلفه‌های (شرایط علی، زمینه، پدیده، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها) و 22 کد محوری و 76 کد باز شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: الگوی نهایی بیانگر این است که از 6 کد انتخابی و 22 کد محوری می‌توان آموزش برنامه سلامت جنسی از طریق تلویزیون را فراهم نمود. لذا پیشنهاد می‌شود مدیران، برنامه‌سازان و دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های سلامت جنسی تلویزیونی با در نظر گرفتن الگوی طراحی شده، اقدامات ضروری در راستای آموزش سلامت جنسی به عمل آورند.

کد مقاله 46690
تعداد بازدید 27

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397