عنوان | نقش قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیش بینی افکار خودکشی گرایانه دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 2 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1402 |
محدوده صفحات | 73-64 |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی قربانی شدن دانشآموزان دبیرستانی افکار خودکشی نوجوانان دبیرستانی افکار خودکشی گرایانه پیوند با مدرسه قربانی شدن در مدرسه اهواز (شهرستان) دانشآموزان دوره متوسطه دوم قربانی شدن توسط همسالان |
چکیده |
مقدمه: تغییرات خاص دوران نوجوانی، آنها را نسبت به تجربه افکار و رفتارهای خودکشیگرایانه آسیبپذیرتر میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیشبینی افکار خودکشیگرایانه دختران نوجوان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بودند که در سال تحصیلی 400 - 1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه تعداد 343 دانشآموز دختر بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای افکار خودکشیگرایانه بک، قلدری ایلی نویز و پیوند با مدرسه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد که بین قربانی شدن توسط همسالان و افکار خودکشیگرایانه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0 > P ) همچنین بین پیوند با مدرسه و افکار خودکشیگرایانه رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (01/0 > P) نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 21 درصد از واریانس افکار خودکشی بهوسیله قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه تبیین میشود. نتیجهگیری: قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه توان پیشبینی افکار خودکشیگرایانه دختران نوجوان را دارد. لذا پیشنهاد میشود که مشاوران جهت کاهش افکار خودکشیگرایانه و بهبود سلامت روان نوجوانان نقش این متغیرها را در نظر بگیرند. |
کد مقاله | 46686 |
تعداد بازدید | 28 |
|