• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیش بینی افکار خودکشی گرایانه دختران نوجوان
تعداد صفحات 10
نویسنده ابوالقاسم محمدحسینی حاجیور - خدیجه شیرالی‌نیا - ذبیح‌ الله عباس‌پور
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 2 پیاپی 56
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1402
محدوده صفحات 73-64
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  قربانی شدن  دانش‌آموزان دبیرستانی  افکار خودکشی  نوجوانان دبیرستانی  افکار خودکشی گرایانه  پیوند با مدرسه  قربانی شدن در مدرسه  اهواز (شهرستان)  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  قربانی شدن توسط همسالان  
چکیده مقدمه‌: تغییرات خاص دوران نوجوانی‌، آن‌ها را نسبت به تجربه افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه آسیب‌پذیرتر می‌کند‌. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیش‌بینی افکار خودکشی‌گرایانه دختران نوجوان انجام شد.
روش کار‌: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بودند که در سال تحصیلی 400 - 1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه تعداد 343 دانش‌آموز دختر بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های افکار خودکشی‌گرایانه بک‌‌، قلدری ایلی نویز و پیوند با مدرسه استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد که بین قربانی شدن توسط همسالان و افکار خودکشی‌گرایانه رابطه مثبت و معنی‌‌داری وجود دارد (01/0 > P ) هم‌چنین بین پیوند با مدرسه و افکار خودکشی‌گرایانه رابطه منفی و معنی‌‌داری وجود دارد (01/0 > P) نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 21 درصد از واریانس افکار خودکشی به‌وسیله قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه توان پیش‌بینی افکار خودکشی‌گرایانه دختران نوجوان را دارد. لذا پیشنهاد می‌شود که مشاوران جهت کاهش افکار خودکشی‌گرایانه و بهبود سلامت روان نوجوانان نقش این متغیرها را در نظر بگیرند.

کد مقاله 46686
تعداد بازدید 28

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397