• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش تنظیم شناختی هیجان، ذهن آگاهی و آمیختگی شناختی در پیش بینی نگرانی از تصویر بدن در زنان متقاضی جراحی زیبایی
تعداد صفحات 12
نویسنده فرشته شیرازی - مریم صالحی - فرحناز هاشمی پور - صابر کرمی
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 2 پیاپی 56
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1402
محدوده صفحات 63-52
کلید واژه ویژگی‌های روان‌شناختی  تصویر بدنی  زنان و جراحی زیبایی  تهران  مشکلات روان‌شناختی  ذهن آگاهی  مشکلات روانی زنان  زنان شهر تهران  تنظیم شناختی هیجان  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  نگرانی از تصویر بدنی  عمل زیبایی  راهبردهای تنظیم شناختی سازگارانه هیجان  راهبردهای تنظیم شناختی ناسازگارانه هیجان  تنظیم هیجان ناسازگار  زنان متقاضی جراحی زیبایی  آمیختگی شناختی  
چکیده مقدمه: فهم ویژگی ­های روانشناختی متقاضیان جراحی زیبایی می ­تواند در برنامه­ ریزی­ های مختلف جهت پیشگیری و درمان مشکلات روان­شناختی این بیماران کمک کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تنظیم شناختی هیجان، ذهن­ آگاهی و آمیختگی شناختی در پیش­ بینی نگرانی از تصویر بدن در زنان متقاضی جراحی زیبایی انجام شد.
روش­ کار­: روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی می­باشد. جامعه‌ی آماری شامل تمامی زنان مراجعه­ کننده به کلینیک‌های جراحی زیبایی شهر تهران در سال 1401 بود که از بین آن‌ها 210 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، مقیاس آگاهی و توجه هوشیارانه (MAAS):، پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی (BICI) و مقیاس آمیختگی شناختی (CFS) پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامه­ ها، داده‏ های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه و آمیختگی شناختی با نگرانی از تصویر بدن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 > P). راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه و ذهن­ آگاهی با نگرانی از تصویر بدن رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0 > P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 1/75 درصد واریانس نگرانی از تصویر بدن به ‌وسیله تنظیم شناختی هیجان، ذهن ­آگاهی و آمیختگی شناختی ‏تبیین می ‏شود.
نتیجه­ گیری: به ­طور کلی می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری نمود که تنظیم شناختی هیجان، ذهن­ آگاهی و آمیختگی شناختی در نگرانی از تصویر بدن در زنان متقاضی جراحی زیبایی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌نماید. لذا، پیشنهاد می­ شود در مراکز درمانی و بیمارستان­ ها به درمان­ های مبتنی بر تنظیم هیجان، درمان ­های مبتنی بر ذهن­ آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در زنان متقاضی جراحی زیبایی توجه ویژه­ ای شود، زیرا این مداخلات درمانی باعث کاهش مشکلات روان‌شناختی مثل افسردگی، وسواس، اضطراب و استرس می­ شود و این به نوبه خود می‌تواند به بهبود تصویر بدن در زنان متقاضی جراحی زیبایی منجر شود.

کد مقاله 46685
تعداد بازدید 30

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397