• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تأثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه: کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی
تعداد صفحات 10
نویسنده محدثه رضایی - آزیتا تیزنوبیک - شهناز کهن - لیلی تاپاک - سودابه آقابابایی
مشخصات نشریه  مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 123-114
کلید واژه زنان اصفهان  آموزش گروهی بانوان  کیفیت زندگی زنان  اصفهان  یائسگی  آموزش مجازی  زنان یائسه  آموزش گروهی  تأثیر آموزش  کیفیت زندگی  بهبود کیفیت زندگی  کارآزمایی بالینی  آموزش حضوری  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه انجام شد.
مواد و روش‌ها: این کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی بر روی 96 نفر از زنان یائسه تحت پوشش مراکز خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1401-1400 انجام شد، زنان به صورت تصادفی در دو گـروه آموزش حضوری و مجازی (48 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شـامل پرسشـنامه ­های ویژگی‌های جمعیت­ شناختی و کیفیت زندگی زنان یائسه بود. هر دو نوع آموزش حضوری و مجازی به صورت گروهی هفتگی طی 4 هفته توسط پژوهشگر برگزار شد. داده‌ها قبل و 4 هفته بعد از مداخله جمع ­آوری و در نرم‌افزار SPSS بـه کمـک آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی ­داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی یائسگی پس از مداخله در گروه آموزش مجازی (32/29 ± 72/04) بود و کاهش معنی­ دار آماری نسبت به قبل از مداخله نشان داد (001/0 > P)، در گروه آموزش حضوری (27/46 ± 73/02) بود و در این گروه نیز کاهش معنی­ دار آماری نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (001/0 > P). میانگین نمرات سایرحیطه ­های کیفیت زندگی در هر دو گروه آموزش مجازی و گروهی نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی­ دار آماری داشتند (001/0 > P). پس از مداخله میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دو گروه تفاوت معنی­ دار آماری نشان نداد (05/0 < P).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت هر دو نوع آموزش حضوری و مجازی بر بهبود کیفیت زندگی در زنان یائسه، به کارگیری هر دو نوع روش آموزشی می ­تواند در برنامه‌های مراقبتی و حمایتی زنان در دوران یائسگی پیشنهاد ‌شود.

کد مقاله 46673
تعداد بازدید 59

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397