• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ابعاد معنوی خانواده در آموزه‌های اسلامی
تعداد صفحات 8
نویسنده محمدحسن صانعی پور
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 1 پیاپی 32
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 215-208
کلید واژه قرآن  اسلام  آیات قرآن  معنویت  آموزه‌های اسلامی  خانواده  کارکردهای خانواده در اسلام  کارکرد خانواده  آموزه‌های قرآنی  گزاره‌های روایی  سبک زندگی اسلامی  جایگاه خانواده  گزاره‌های دینی  آموزه‌های حدیثی  گزاره‌های اسلامی  
چکیده هدف: این پژوهش با رویکرد تحلیلی - توصیفی به بررسی جایگاه خانواده در گزاره های دینی و آموزه های قرآنی - روایی به منظور کشف و استخراج ابعاد معنوی حاکم بر گروه بندی های اجتماعی با تمرکز بر واحد خانواده می پردازد.
مواد و روش ها: برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از مواد و داده های کتابخانه و از منابع و کتاب های معتبر و دست اول دین مبین اسلام با تاکید بر آیات و روایات بهره گیری گرفته شده است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکردی معناشناختی و متن کاوی به تحلیل متون دینی (گزاره های قرآنی و روایی) بپردازد و مفهوم خانواده را در سب زندگی اسلامی و جامعه شناسی دین اسلام مطالعه کند.
یافته ها: خانواده در علم جامعه شناسی تعریف، کارکرد و کاربرد مشخص دارد که اسلام در یک رویکرد دینی بدین مفهوم، کاربری معنوی-غیبی مطابق با رسالت پیامبر می یابد و هویتی جدید و متفاوت برای خانواده شکل می گیرد. در این بین کلیدواژه قرآنی «امت»، بازنمود جامعه شناختی می یابد و مفهوم «خانواده ایمانی» بر دیگر روابط جامعه دینی سیطره می یابد؛ سیطره ای که پیش از آن در جامعه جاهلی در اختیار خون، نسب، خویشاوند و قبیله بود و در جامعه نوظهور نبوی (مدینه النبی) روابط ایمانی- اخروی محور شکل گیری مفهوم خانواده و دیگر تعاملات اجتماعی اسلام می شود. لذا در خانواده هویت یافته در گزاره های اسلامی، در سطوح مختلف جامعه، پیوند بین افراد جامعه در قالب برادری دینی و روابط بین خانوادگی ایمانی شکل می گیرد؛ روابطی که از بعد دنیایی می گذرد و بازتاب معنوی و آخرتی می یابد.
نتیجه گیری: بر این اساس خانواده در آموزه های قرآنی و سبک زندگی اسلامی کارکرد معنوی- غیبی می یابد؛ کارکردی که کمتر در مطالعات امروزین خانواده قابل مشاهده است.

کد مقاله 46659
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397