• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش هیجان مدار بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه در دوران عقد و رضایت زناشویی در زندگی مشترک
تعداد صفحات 14
نویسنده فریده اسمعیلی - شکوه نوابی نژاد - علیرضا کیامنش
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 1 پیاپی 32
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 175-162
کلید واژه رضایت زناشویی  زندگی مشترک  تهران  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوج‌های ناسازگار  رضایتمندی زناشویی زنان  طرحواره‌های ناسازگار  دوران عقد  زوج‌های تهرانی  رضایت زناشویی مردان  طرحواره‌های اولیه  آموزش هیجان مدار  
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هیجان‌مدار بر طرح واره‌های ناسازگار اولیه در دوران عقد و رضایت زناشویی در زندگی مشترک می باشد.
مواد و روش ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین ناسازگار مراجعه کننده به مراکز مشاوره تهران از سال 1397 می باشد که جمع اوری داده ها تا بهار 1400 به طول انجامید (شروع تحقیق پس از گذشت حداقل ماه از تاریخ عقد آنان تا شروع زندگی مشترک و اجرای پس آزمون تا 6 ماه بعد). جامعه آماری پژوهش و از طریق روش نمونه گیری در دسترس تعداد 40 زوج (80 نفر) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه در مرحله پیش آزمون پرسشنامه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه را تکمیل نمودند. سپس شرکت کننده های گروه آزمایش مورد مداخله (آموزش هیجان‌مدار) قرار گرفتند، اما شرکت کننده های گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. در نهایت هر دو گروه بعد از 6 ماه از تشکیل زندگی مشترک مورد پس آزمون قرار گرفتند و پرسشنامه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی را تکمیل نمودند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کووراریانس دو عاملی و تحلیل واریانس دو عاملی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش هیجان‌مدار بر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی تأثیر دارد.
نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش هیجان‌مدار بر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی مردان و زنان تفاوت معنی داری وجود ندارد.

کد مقاله 46658
تعداد بازدید 58

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397