• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر حسن ظن بر بهبود سلامت خانواده از منظر اسلام
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه حاجی اکبری - سیدمهدی رحمتی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 1 پیاپی 32
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 137-130
کلید واژه نهاد خانواده  اسلام  سلامت خانواده  خانواده  حسن ظن  
چکیده هدف: خانواده، از منظر اسلام، دارای جایگاه و قداست ویژه‏ ای است که قابل مقایسه با هیچ نهاد دیگری نیست. اهمیت تأمین و ارتقای سلامت روان و جسم اعضای خانواده، ارزش‏گذاری معنوی بر پیوند خانوادگی، زمینه‏ سازی برای تقویت و تحکیم این پیوند و پیشگیری از آسیب­ پذیری و فروپاشی آن، از راه وضع گزاره­ های توصیه­ محور و بازدارنده، اساس حکمت قداستی است که در جهان بینی توحیدی اسلام به خانواده بخشیده شده و حوزه مطالعاتی گسترده‌ای را شامل می­ شود.
مواد و روش ها: پژوهه­ کتابخانه­ ای حاضر بر آن است تا با دسته­ بندی آیات و روایاتی که درخصوص تعریف و آثار حسن ظن بیان شده­ اند، به شیوه­ توصیفی-تحلیلی، مسئله همبستگی مثبت میان حسن ظن و بهبود سلامت در آموزه­ های ثقلین را دنبال نماید. روش جمع آوری اطلاعات بر اساس ابراز کتابخانه ای و در منابع تفسیری و روایی موجود است.
یافته‌ها: یافته­ های تحقیق نشان از همبستگی و تأثیر مثبت حسن ظن بر بهبود سلامت نهاد خانواده از منظر اسلام دارد.
نتیجه‌گیری: ظنّ مفهومی گسترده در ادبیات دین اسلام است و تنها نوعی از آن که زمینه تعامل اجتماعی صحیح و پایدار را بر هم می­زند و با عنوان «سوء ظن» شناخته می­شود، نکوهیده است. سوی دیگر این مفهوم، «حسن ظنّ» است. همان پاک­ ذهنی و نیک­ اندیشی، که عامل شکوفایی روابط انسانی بوده و سرمایه­ ای اجتماعی تلقّی می­ شود. آن­طور که پایبندی بدان در تمامی نهادهای اجتماعی و به صورت ویژه در نهاد خانواده، زمینه­ ساز بهبود سلامتی اعضا و رشد ایشان می ­شود.

کد مقاله 46657
تعداد بازدید 64

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397