• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی سبک زندگی اسلامی شیعه در فقه امامیه بر پایداری خانواده
تعداد صفحات 10
نویسنده سمیرا شریعت‌نیا - حسن اسدی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4 پیاپی 30
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 519-510
کلید واژه فقه شیعه  فقه امامیه  سبک زندگی  پایداری خانواده  سبک زندگی اسلامی  سبک زندگی دینی  سبک زندگی شیعه  
چکیده هدف: هدف از تدوین این پژوهش بررسی سبک زندگی شیعه در فقه امامیه است. یکی از مسائل مهمی که بسیاری از محبان و طرفداران فرهنگ و اندیشه اسلامی سعی و تلاش دارند که زندگی خود را با آن تطبیق دهند، شاخص‌های شیعه واقعی است. برخی افراد این چنین گمان می‌کنند که به صرف اینکه مدعی دوستی و طرفداری اهل بیت (علیهم السلام) شوند در زمره شیعیان واقعی قرار خواهند داشت؛ این در حالی است که با رجوع و دقت در منابع و روایات اسلامی متوجه می‌شویم که شیعه واقعی دارای ملاک و معیارهای خاصی است که سبک زندگی افراد را از سایرین متمایز می‌سازد.
مواد و روش ها: بر اساس اهمیت این موضوع در این تحقیق که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است؛ سبک زندگی شیعه در ابعاد فردی، اجتماعی و دینی مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.
یافته ها: نتایج بیانگر این است که فقه شیعه رهنمودهای فراوانی در بعد شخصی زندگی افراد درباره ارزش، اهمیت و آثار صبر، ایمان و امانت داری دارد. از بعد اجتماعی مهم ترین هدف امامان معصوم (ع) برپایی عدل و عدالت اجتماعی است و در کنار آن خانواده، بهداشت اجتماعی، نظم و انتظام، استکبارستیزی و در حوزه کسب و کار وجدان کاری از جمله موضوعات مورد تاکید آنان می باشد.
نتیجه گیری: در رابطه با سبک زندگی دینی مسلمانان نیز، فقه شیعه در بعد فردی عبادات فردی اعم از نماز، روزه و پیروی از دستورات الهی را به شیعیان تاکید نموده و در بعد اجتماعی فریضه حج و نماز جماعت را نمایش اقتدار مسلمانان دانسته و بر پرداخت زکات و خمس به عنوان مالیات های اسلامی و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر تاکید دارند.

کد مقاله 46645
تعداد بازدید 40

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397