• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه آموزش حل مسئله خانواده محور بر تعاملات ارتباطی دانش‌آموزان آهسته گام با نشانگان داون
تعداد صفحات 10
نویسنده مریم صیدی - غلامعلی افروز - لیلا کاشانی وحید - علی اکبر ارجمندنیا - کیوان کاکابرایی
مشخصات نشریه  توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 13 شماره 3 پیاپی 40
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 10-1
کلید واژه کرمانشاه  نشانگان داون  کودکان آهسته گام  آموزش حل مسئله خانواده محور  دانش‌آموزان آهسته گام با نشانگان داون  تعاملات ارتباطی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلۀ حل مسئله خانواده­ محور بر تعاملات ارتباطی دانش ­آموزان آهسته­ گام با نشانگان داون انجام شد. این پژوهش شبه­ آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل 67 نفر دانش ­آموزان دختر و پسر آهسته­ گام با نشانگان داون شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401ـ1400 بودند که 30 دانش ­آموزان آهسته ­گام با نشانگان داون (15 دختر و 15 پسر) با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 15 جلسه یک ساعته در کارگاه من می توانم مسئله­ ام را حل کنم (ICPS) شرکت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمع ­آوری اطلاعات از مقیاس مهارت­ های اجتماعی ماتسون (MESSY) (1983) استفاده گردید. تحلیل داده­ ها توسط نسخه 24 نرم­ افزار SPSS و با استفاده از روش اندازه ­گیری مکرر انجام گردید. نتایج نشان داد، در گروه آزمایش، بین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون در زیرمقیاس‌های مهارت­ های اجتماعی، رفتار غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی و رابطه با همسالان تفاوت معناداری وجود داشت (001/0 = P) و بین نمرات پس ­آزمون- پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نگردید که نشان ­دهنده پایداری تأثیر است. در مؤلفه اطمینان زیاد به خود و برتری ­طلبی علیرغم افزایش نمره میانگین تفاوت معناداری در مراحل مشاهده نگردید. با توجه به تأثیر مداخله حل مسئله خانواده­ محور، کاربست این برنامه آموزشی در محیط خانه و مدرسه برای والدین، مربیان و دانش­ آموزان آهسته ­گام با نشانگان داون از اهمیت فراوانی برخوردار است.

کد مقاله 46627
تعداد بازدید 33

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397