• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی انتقادی بازنمایی روابط خانوادگی در سریال تلویزیونی پایتخت 6 بر اساس آموزه‌های اسلامی
تعداد صفحات 32
نویسنده مرضیه بیگی - سعید امیرکاوه
مشخصات نشریه  مطالعات دینی رسانه - دانشگاه صدا و سیما سال 3 پیاپی 12-11
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 137-106
کلید واژه تلویزیون  اخلاق  روابط خانوادگی  اصول اخلاقی  خانواده در تلویزیون  بازنمایی  سریال‌های تلویزیونی  مجموعه‌های تلویزیونی  بازنمایی رسانه‌ای  آموزه‌های اسلامی  سریال‌های خانوادگی  رویکرد انتقادی  رسانه‌های جمعی  بازنمایی تلویزیونی  آموزه‌های دینی  بازنمایی خانواده  سریال پایتخت  سریال‌های ایرانی  تلویزیون ایران  سریال پایتخت 6  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی روابط خانوادگی در سریال تلویزیونی پایتخت 6 بر اساس اخلاق و آموزه‌های اسلامی است.
روش: این پژوهش از شیوه­ اسنادی و کتابخانه‌‌ای برای ارائه اصول اخلاقی در حوزه روابط خانوادگی بهره گرفته است و پس از آن با روش تحلیل نشانه‌شناسی بر اساس نشانه‌شناسی جان فیسک، محورهای اخلاقی مرتبط با روابط خانوادگی در این سریال را با شیوه‌ی کیفی و از نوع کاربردی بررسی کرده است.
یافته‌ها: یافته ­ها در بردارنده نتایج بررسی انتقادی سکانس‌ها در سریال پایتخت 6 و اصول اخلاقی در حوزه روابط خانواده است. پژوهش در پی آن است که نکات و مولفه‌های مثبت و منفی را به کمک 11 محور اخلاقی به ‌همراه مصادیق، مورد تشریح و تبیین قرار دهد. محورها شامل: خوش­رویی و خوش­رفتاری، مودت، رحمت و مهربانی، شکیبایی و بردباری، عفو و گذشت، مدارا و حسن خلق، تفاهم و همدلی، احترام و توجه طرفینی، حق‌مداری، تأمین نیازها، سپاسگزاری و پرهیز از منت‌گذاشتن و اصل خوش­گفتاری می‌باشد. یافته‌ها منطبق با مبانی و مستندات قرآنی و روایی جمع­ آوری و تحلیل گردیده است که بیان ماحصل آن، ‌تر‌سیمی از پارامترهای متناسب و شاخص‌های رفتاری مطلوب در خانواده را ارائه خواهد داد.
نتیجه‌گیری: با پایبندی و رعایت اصول اخلاقی میان همسران و فرزندان، ‌تر‌بیت صحیح نسل جوان در کانون خانواده به‌خوبی شکل خواهد گرفت، همچنین لازم است پژوهشی جامع درباره تطبیق فرهنگ بومی با آموزه‌های دینی در سبک روابط خانواده‌ها صورت گیرد تا به مدیریت هرچه بهتر در خانواده بینجامد.

کد مقاله 46616
تعداد بازدید 44

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397