• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازشناسی نقش و رسالت زنان و جوانان و تبیین جایگاه فرهنگستان علوم پزشکی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
تعداد صفحات 6
نویسنده مرضیه وحید دستجردی - بتول محتشمی - بتول احمدی - معصومه حسینی - فرانک فرزدی
مشخصات نشریه  فرهنگ و ارتقاء سلامت سال 3 شماره 4 پیاپی 8
تاریخ انتشار زمستان - 1398
محدوده صفحات 371-366
کلید واژه نقش زنان  سیاست‌گذاری  بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب  فرهنگستان علوم پزشکی  نقش جوانان  
چکیده زمینه و هدف: بیانیه گام دوم انقلاب به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» در چهل سالگی انقلاب اسلامی در ایران از سوی مقام معظم رهبری صادر شده ‌است. هدف مقاله حاضر بازشناسی نقش و رسالت زنان و جوانان بر اساس بیانیه گام دوم و نقش قرهنگستان در این‌ خصوص است.
روش: اعضای گروه علمی سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی در چهار جلسه بحث گروهی، با مروری بر سیاست­ های موجود و تحلیل محتوایی بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست­ های پیشنهادی در حوزه‌های علم و فناوری، اخلاق و معنویات و نخبگان با تأکید بر زنان و جوانان را تدوین کردند. همچنین راهکارهای اجرای سیاست­ های پیشنهادی در سطح فرهنگستان علوم پزشکی و در سطح جامعه و زیرساخت‌های مورد نیاز را مشخص کردند.
یافته‌ها: با تحلیل بیانیه در جلسات بحث گروهی 31 سیاست تدوین شد. این سیاست‌ها در حوزه‌های علم و فناوری، اخلاق و معنویات و نخبگان به ترتیب 12، 8 و 11 مورد را به خود اختصاص دادند. به منظور اجرایی شدن سیاست‌های پیشنهادی در فرهنگستان علوم پزشکی 6 راهکار تعیین شد. 21 راهکار نیز برای استفاده از توان و ظرفیت‌های فرهنگستان علوم پزشکی در کمک و حمایت از اجرای این سیاست‌ها در سطح جامعه مشخص شد.
نتیجه‌گیری: در این بازه زمانی با به­ کارگیری سیاست­ های متناسب در حیطه­ های متعدد برای جوانان یعنی آینده سازان کشور و زنان در نقش ویژه و سازنده به عنوان "تولید فکر" و "پرورش انسان" با حمایت سازمان­ ها و ارگان­ های ذی‌ربط به شرط فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، آرمان­ های ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.

کد مقاله 46542
تعداد بازدید 77

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397