• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوی پیشگیری از وقوع قتل‌های خانوادگی در شهر تهران
تعداد صفحات 26
نویسنده نوذر امین صارمی - محمد احمدآبادی - علی کریمی خوزانی - حسن مجربی
مشخصات نشریه  پژوهش‌نامه جغرافیای انتظامی - پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 38
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 86-61
کلید واژه قتل  پیشگیری  تهران  پیشگیری از جرم  قتل‌های خانوادگی  فرماندهی انتظامی تهران بزرگ  پیشگیری از قتل  رویکرد مسئله محوری  
چکیده زمینه و هدف: آمارها نشان می‌دهد یک‌ سوم از قتل‌های واقعه در کشور از نوع قتل‌های خانوادگی است. این موضوع می‌تواند برای نهادهای متولی سیاست‌گذاری و اجرا به‌منظور پیشگیری از وقوع قتل‌های خانوادگی مورد توجه باشد. به همین منظور پژوهش حاضر با نگاه حل مسئله برای فرماندهی انتظامی تهران‌ بزرگ، با هدف ارائه الگویی برای پیشگیری از وقوع قتل‌های خانوادگی انجام شده است.
روش: پژوهش کنونی بر اساس هدف از نوع کاربردی، بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی و روش جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه بوده است. در ابتدا از طریق بررسی اسناد و مدارک و نیز مصاحبه، الگوی پیشگیری از وقوع قتل‌های خانوادگی احصاء شد. پس‌ازآن به‌منظور سنجش الگو، پرسشنامه‌ای تهیه و در اختیار متخصصان حوزه پلیس آگاهی قرار گرفت. برای حجم‌ نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد (۳۰۱) نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.
یافته‌ها: با عنایت به اهداف رویکرد پیشگیری از جرم از طریق جامعه‌محوری و فرایند حل مسئله، فرایند چهار مرحله‌ای اقدامات ممکن، سازگاری، تعامل و ارزیابی به‌عنوان ابعاد الگو در نظر گرفته شد. هرکدام از ابعاد دارای سه مؤلفه بودند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد توزیع مربوط به ابعاد الگو نرمال بوده و شاخص‌های برازش مدل و بارهای عاملی استانداردشده، برای ابعاد الگوی پیشگیری از قتل‌های خانوادگی از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: در بعد اقدامات ممکن الگوی پیشگیری از قتل‌های خانوادگی شامل مؤلفه‌های آموزش‌های عمومی و همگانی، مشاوره و مددکاری و حمایت اجتماعی است. بعد سازگاری شامل مؤلفه‌های ساختارهای انتظامی، انعطاف سازمانی و قوانین و مقررات است. بعد تعاملات شامل مؤلفه‌های رسانه‌ها، نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مرتبط است و بعد رصد و ارزیابی شامل مؤلفه‌های تحلیل زمینه، روندپژوهی و موردکاوی است.

کد مقاله 46502
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397