عنوان | بررسی انعطافپذیری شناختی، توجه انتخابی و بازداری پاسخ بر اساس جنسیت و زبان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی شناختی - دانشگاه خوارزمی شماره 4 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 101-88 |
کلید واژه | دانشجویان دختر دانشجویان پسر دوزبانگی توجه انتخابی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا دانشگاه بوعلی سینای همدان انعطافپذیری شناختی یکزبانگی دوزبانه تکزبانه کارکرد مغز بازداری پاسخ |
چکیده |
هدف این پژوهش، بررسی کارکردهای اجرایی مغز از جمله انعطافپذیری شناختی، توجه انتخابی و بازداری پاسخ، بر اساس متغیرهای جنسیت و زبان، در بین دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی و علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دوزبانه و تک زبانه دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 بودند که آزمون بر روی ۲۱۴ نفر از دانشجویان اجرا شد و در نهایت دادههای به دست آمده از ۱۶۵ نفر، از طریق تحلیل واریانس چندمتغیره، بررسی شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون رایانهای استروپ استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جنسیت و کارکردهای اجرایی، تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این صورت که متغیرهای توجه انتخابی و بازداری پاسخ در زنان بیشتر از مردان است و انعطافپذیری شناختی در مردان، بیشتر از زنان است (01/0 p). بر اساس یافته ها میتوان گفت که برحسب جنسیت، در کارکردهای اجرایی مغز تفاوت وجود دارد لذا پیشنهاد میشود در حوزه آموزش و یادگیری مرتبط با کارکردهای اجرایی به مقوله جنسیت توجه شود. |
کد مقاله | 46321 |
تعداد بازدید | 15 |
|