عنوان | تحلیل الگوی حرکتی و رفتار مشتریان در فروشگاه با تأکید بر عامل جنسیت |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رفتار مصرف کننده - دانشگاه کردستان شماره 4 پیاپی 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 89-69 |
کلید واژه | رفتار مصرف کننده سمنان خرید رفتار خرید مشتریان زن خرید کالا رفتار مشتریان خرید زنان مشتریان مرد خرید مردان بازاریابی عصبی خرید فروشگاهی رفتار حرکتی |
چکیده |
رفتار حرکتی و رفتار خرید مشتریان در فروشگاه، اطلاعات مفیدی را در بازاریابی و چیدمان فروشگاه در اختیار صاحبان فروشگاه قرار میدهد. هدف از این پژوهش بررسی رفتار حرکتی و رفتار خرید مشتریان با تاکید بر عامل جنسیت است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. دادههای پژوهش با استفاده از فیلمهای دوربین مدار بسته فروشگاه در هایپرمارکتی در شهر سمنان جمعآوری شده است. دادههای حرکتی با استفاده از نرمافزار شبیهساز (Pathfinder) و رفتار خرید با استفاده از نرمافزار (Observer XT) آنالیز شدند. سپس با استفاده از آزمون مقایسه میانگین رفتارهای حرکتی و خرید زنان و مردان با هم مقایسه شدند. مقایسه نتایج دادههای حرکتی مشتریان نشان داد که بین مسافت طی شده در فروشگاه بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد ولی زمان خرید و زمان توقف زنان بیش از مردان بوده و سرعت حرکت مردان بیشتر از زنان است. مقایسه نتایج دادههای رفتار خرید مشتریان نشان داد که درگیری ذهنی زنان در خرید نسبت به مردان بیشتر بوده است. رفتار غالب مردان خرید سریع بوده ولی زنان در خرید، محصولات و برندهای مختلف را بررسی کرده و سپس تصمیم به خرید میگیرند. در نهایت بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهاداتی ارائه شده است. |
کد مقاله | 46305 |
تعداد بازدید | 35 |
|