• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان زن و توسعه: وضعیت زنان ایران در دوره قاجار، پهلوی اول و دوم
تعداد صفحات 30
نویسنده ملیحه شیانی - حنان زارع
مشخصات نشریه  مطالعات جامعه‌شناختی - دانشگاه تهران شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 78-49
کلید واژه توسعه  زن ایرانی  اشتغال زنان  زن و توسعه  زن در تاریخ ایران  اشتغال زنان در ایران  زن در دوره پهلوی  وضعیت زنان  زنان در دوره قاجار  پهلوی  توسعه‌ یافتگی  قاجار  حقوق سیاسی  حقوق زن در تاریخ  آموزش زنان  اشتغال زنان ایران  حقوق سیاسی زنان ایرانی  حقوق سیاسی زنان  زن در تاریخ  پهلوی اول  اشتغال زن در تاریخ ایران  تاریخ آموزش زنان  آموزش زنان در تاریخ  آموزش زنان ایران  پهلوی دوم  آموزش زنان در ایران  حقوق قانونی  
چکیده مقدمه: در چند دهه گذشته، رویکردهای ویژه ای در زمینه مشارکت مردان و زنان در توسعه و پیشرفت مطرح شده است؛ این رویکردها یا مدل­ ها در پی توضیح این موضوع هستند که چگونه توسعه، زنان و مردان را متأثر ساخته و چرا زنان مانند مردان توسعه ­یافتگی را تجربه نکرده ­اند.
هدف: مقاله حاضر در صدد بررسی وضعیت توسعه ­یافتگی زنان ایرانی در دوران قاجار و پهلوی برآمده و با تأکید بر مؤلفه­ های آموزش، اشتغال، حقوق سیاسی و حقوق قانونی وضعیت زنان را در این دوره ­ها با بهره ­گیری از شش رویکرد حوزه توسعه و زنان بررسی کرده است.
روش پژوهش: این مطالعه اسنادی و مبتنی بر پژوهش کیفی با نگاه تاریخی بوده است.
یافته‌ها: می ­توان گفت توسعه در دوران قاجار برای زنان با مشارکت گسترده آنان در شکل­ گیری انقلاب مشروطه آغاز گردید، در ادامه زنان فعال به گونه­ ای خودجوش شروع به تأسیس مدارس و حتی ایجاد اشتغال نموده تا موفق شدند مردان مجلس ملی را متقاعد کنند که زنان با تأکید بر نقش مادری و همسری می­ توانند از حق آموزش برخوردار باشند. توسعه در دوران پهلوی به ویژه پهلوی دوم عمدتاٌ با هدف ادغام زنان در توسعه ایران صورت گرفته و فراهم ساختن آموزش و اشتغال برای زنان ابزاری برای دولت جهت مدرانیزاسیون و دولت­ سازی بوده است.
نتیجه‌گیری: نقطه عطف توجه به سیاست های جنسیتی در زمان قاجار را می­ توان انقلاب مشروطه و دوران پهلوی در مدرن­ سازی و ملت­ سازی مشاهده کرد.

کد مقاله 46292
تعداد بازدید 84

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397