عنوان | اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر کاهش افسردگی و انزواطلبی کودکان دختر بی سرپرست و بدسرپرست |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی شماره 11 |
تاریخ انتشار | بهمن - 1401 |
محدوده صفحات | 288-280 |
کلید واژه | افسردگی افسردگی دختران رفتار کودکان رفتار دختران کودکان بیسرپرست تهران مشکلات رفتاری کودکان دختران بیسرپرست افسردگی کودک کاهش افسردگی انزواطلبی رویکرد شناختی رفتاری مشکلات رفتاری دختران بازی درمانی دختران بدسرپرست کودکان دختر کودکان تهرانی بازی درمانی شناختی رفتاری کودک بدسرپرست |
چکیده |
زمینه و هدف: اﺧﺘﻼل اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻮدﮐﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺨﺼﯽ و ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﺑﻪ ﻫﻨﺠﺎر ﮐﻮدک را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ و اﻏﻠﺐ ﺗﺎ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻨﺎوب اداﻣﻪ می یابد. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات افسردگی و انزواطلبی کودکان بدسرپرست بود. روش کار: برای انجام پژوهش شبه آزمایشی حاضر که به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد از بین کودکان 8 تا 11 سال مقیم در دو مرکز منتخب سازمان بهزیستی در شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به شیوه تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. ابتدا آزمودنی ها پرسشنامه های افسردگی کودکان - فرم کوتاه (CDS-A) طراحی شده توسط نجاریان (1373) برای اندازه گیری افسردگی و مشکلات رفتاری کودکان طراحی شده توسط شهیم (1375) برای اندازه گیری شاخص انزواطلبی را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) مداخله بازی درمانی مبتی بر رویکرد شناختی-رفتاری را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. یافتهها: نتایج نشان داد مداخله بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش انزواطلبی و افسردگی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج استفاده از رویکرد بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری زیر نظر متخصص توصیه می شود. |
کد مقاله | 46252 |
تعداد بازدید | 61 |
|