عنوان
|
بررسی رابطه عوامل خانوادگی با نگرش نسبت به نوع گذارهای اجتماعی (مورد مطالعه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج) |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
آرمان حیدری - سید صمد بهشتی - مسلم نراقی منش |
مشخصات نشریه
|
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی - دانشگاه مازندران - علمی پژوهشی پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
134-107 |
کلید واژه
|
ازدواج نهاد خانواده دانشآموزان دختر عوامل خانوادگی دانشآموزان دختر دبیرستانی یاسوج نگرش به ازدواج نگرش دانشآموزان دختر خانواده دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر ادامه تحصیل نگرش دانشآموزان پسر دیدگاه دانشآموزان دانشآموزان دوره متوسطه دوم گذارهای اجتماعی ورود به بازار کار
|
چکیده
|
اهداف: با توجه به محدودیت تحقیق در این حوزه، هدف پژوهش حاضر بررسی فاکتورهای مرتبط با نهاد خانواده بر نگرش دانشآموزان نسبت به ترجیح گذارهای اجتماعی مهم ازدواج، ادامه تحصیل و ورود به بازار کار بوده است. روش مطالعه: در این تحقیق از روششناسی کمی و شیوۀ توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 1399-1400 با تعداد 8529 نفر بوده که 374 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته حاوی گویههایی با طیف لیکرت بود. یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق، دختران و پسران تفاوت ترجیحی معنیداری در انتخاب گذارهای سهگانۀ تحصیلی، شغلی و ازدواج نداشتند و اولین گذار ترجیحی هر دو جنس ادامه تحصیل بوده است. تأثیر متغیرهای استقلال در تصمیمگیری فردی و نوع جامعه پذیری در خانواده (جامعهپذیری تحصیلی، ازدواج و کار) بر گذارهای اجتماعی شغلی، ازدواج و ادامه تحصیل معنیدار بود. تأثیر متغیر شغل والدین بر هیچیک از گذارهای اجتماعی معنیدار نبود. همچنین ضریب تبیین گذار ازدواج (55/.)، گذار تحصیل (10/.) و گذار ورود با بازار کار (13/.) بوده است. نتیجهگیری: درنهایت، بر اساس نتایج تحقیق میتوان گفت، تحت تأثیر مدرنیزاسیون و اهمیت نهاد آموزش، اولویت اول گذار ترجیحی نوجوانان ادامه تحصیل است و نوعی همانندیِ جنسیِ گذار ترجیحی در بین جوانان جامعۀ مورد مطالعه وجود دارد و همچنین نهاد خانواده بر نحوه انتخاب فرزندان مؤثر است اما در بعضی موارد بین تصمیمات فردی و تصمیمات خانواده اختلافات اندکی وجود دارد.
|