• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عملکرد جنسی و رضایت از زندگی زناشویی زنان مهاجر در دوران یائسگی: کاربردی از تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده
تعداد صفحات 12
نویسنده محدثه حسین آبادی - نوشین پیمان - وحید قوامی - هادی طهرانی
مشخصات نشریه  آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 1 پیاپی 41
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 80-69
کلید واژه نگرش  رضایت زناشویی  زنان مهاجر  زندگی زناشویی  عملکرد جنسی زنان  یائسگی  مشهد  زنان یائسه  عملکرد جنسی  رضایتمندی زناشویی زنان  زنان مشهد  قصد رفتاری  زنان حاشیه‌ نشین  نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده  زنان دارای همسر  
چکیده زمینه و هدف: گذار یائسگی نقطه عطفی برای بسیاری از زنان است و با تغییرات متعددی در زمینه عملکرد جنسی و رضایت از زندگی زناشویی همراه است. لذا این مطالعه با هدف بررسی عملکرد جنسی و رضایت از زندگی زناشویی زنان مهاجر در دوران یائسگی در حاشیه شهر مشهد انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1400 روی 235 زن یائسه مهاجر همسردار با محدوده سنی 65- 46 سال انجام شده است. برای انجام این مطالعه از 3 پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه عملکرد جنسی و پرسشنامه رضایت از زندگی زناشویی استفاده گردید. داده های گردآوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 21 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده در این مطالعه، میانگین (انحراف معیار) نمره عملکرد جنسی و رضایت از زندگی زناشویی در افراد شرکت کننده در این مطالعه به ترتیب برابر 7/2 ± 12/9 و 10/1 ± 128/3 بود. بین متغیرهای سطح تحصیلات شرکت کنندگان و همسرانشان، شغل همسر و وضعیت درآمد با عملکرد جنسی زنان یائسه مهاجر رابطه آماری معناداری وجود داشت (0/05 > P ). بر اساس نتایج دو سازه نگرش و قصد رفتاری بیشترین تاثیر را در پیشگویی عملکرد جنسی و رضایت از زندگی زناشویی داشتند. قابل ذکر است همبستگی بین عملکرد جنسی و رضایت از زندگی زناشویی برابر با 0/378 (0/001 > P) بود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه زنان یائسه مهاجر از عملکرد جنسی مطلوبی برخوردار نبودند. لذا توجه به آموزش های جنسی با تاکید بر سازه های نگرش و قصد رفتاری که بیشترین تاثیر را در پیشگویی عملکرد جنسی دارند، در دوران یائسگی دارای اهمیت می باشد.

کد مقاله 46210
تعداد بازدید 56

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397