• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش علائم واژینیسموس و افزایش رضایت جنسی در زنان خانه‌دار
تعداد صفحات 10
نویسنده فاطمه اخلاقی - نرگس رسولی
مشخصات نشریه  پرستار و پزشك در رزم - اداره بهداشت و درمان نزاجا سال 10 پیاپی 36
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 97-88
کلید واژه زنان خانه‌دار  رضایت جنسی  مشهد  واژینیسموس  طرح‌واره درمانی  زنان مشهد  طرحواره درمانی هیجانی  زنان مبتلا به واژینیسموس  
چکیده هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش علائم واژینیسموس و افزایش رضایت جنسی در زنان خانه دار می‌باشد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است.
مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه، در این پژوهش شامل کلیه زنان مراجعه کننده به درمانگاه زنان و زایمان بیمارستان آریا مشهد می باشند. تعداد 30 نفر که با تشخیص پزشک معالج دچار اختلال واژینیسم بودند به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به گونه تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال واژینیسموس رئیسی (1394) و مقیاس رضایت زناشویی هادسون، هاریسون (1981) است.
یافته ها: یافته های پژوهش برای فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی هیجانی در کاهش اختلال واژینیسموس و افزایش رضایت جنسی در زنان خانه دار تاثیرگذار است و همچنین در فرضیه اول پژوهش تاثیرگذاری مداخلات طرحواره درمانی هیجانی در کاهش علائم واژینیسموس موثر بوده است و ارزیابی دو گروه کنترل و آزمایش نشان داد طرحواره درمانی هیجانی در کاهش علائم اختلال واژینیسموس در گروه آزمایش اثرگذار می باشد. در فرضیه دوم گزارش شده است که طرحواره درمانی هیجانی می تواند منجر به افزایش رضایت جنسی در زنان خانه دار شود، استفاده از طرحواره درمانی هیجانی در دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری را نشان می دهد.
نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که طرحواره درمانی هیجانی می تواند در کاهش علائم واژینیسموس و افزایش رضایت جنسی زنان موثر باشد.

کد مقاله 46209
تعداد بازدید 56

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397