• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کیفیت زندگی زناشویی و ویژگی‌های دموگرافیک مرتبط با آن در سالمندان شهر اصفهان
تعداد صفحات 5
نویسنده نرگس معتمدی - مهسا رسولی
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 40 پیاپی 701
تاریخ انتشار اسفند - 1401
محدوده صفحات 1079-1074
کلید واژه زندگی زناشویی  سالمندان  اصفهان  عوامل دموگرافیک  کیفیت زندگی زناشویی  وضعیت تأهل  کیفیت زندگی  روابط میان فردی  ویژگی‌های دموگرافیک  
چکیده مقدمه: با توجه به تأکید سازمان بهداشت جهانی به اهمیت کیفیت زندگی زناشویی در تمام طول زندگی فرد، هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی کیفیت زندگی زناشویی و ویژگی‌های دموگرافیک پیش‌بینی‌کننده‌ی آن در سالمندان بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی است که با مشارکت 200 نفر از سالمندان بالای 60 سال مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر اصفهان انجام شد. اطلاعات این مطالعه توسط پرسش‌نامه‌ی کیفیت زندگی زناشویی (2000 Fletcher) جمع‌آوری و ارتباط کیفیت زندگی زناشویی و ابعاد آن با عوامل دموگرافیک به روش رگرسیون لجستیک بررسی گردید.
یافته‌ها: در 46 درصد سالمندان، کیفیت زندگی زناشویی مطلوب بود. بالاترین مطلوبیت در بعد تعهد (63 درصد) و کم‌ترین مطلوبیت در بعد شور هیجان جنسی (31 درصد) بود. نسبت شانس تعدیل شده‌ی کیفیت زندگی زناشویی مطلوب در افراد با درآمد بالاتر نسبت به افراد با درآمد پایین‌تر برابر با 2/14 بود که این ارتباط در ابعاد رضایت، تعهد، صمیمیت و هیجان جنسی وجود داشت. نسبت شانس تعدیل شده‌ی شور و هیجان جنسی مطلوب در افراد زیر 70 سال نسبت به افراد بالای 70 سال برابر 3/90 بود. جنس، تحصیلات و شغل، پیش‌بینی‌‌کننده‌ی کیفیت زندگی زناشویی نبودند.
نتیجه‌گیری: کیفیت زندگی زناشویی در بیش از نیمی از سالمندان شهر اصفهان نامطلوب بود و با افزایش سن و درآمد کمتر، نامطلوب‌تر می‌شود.

کد مقاله 46200
تعداد بازدید 57

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397