عنوان | فهم دیدگاه دختران پیرامون مفهوم شرم؛ یک پژوهش کیفی پدیدارشناختی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | راهبرد فرهنگ - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی - علمی پژوهشی سال 15 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 148-129 |
کلید واژه | هویت دانشجویان دختر شرم پدیدارشناسی تهران مطالعه کیفی احساس شرم نگرش دانشجویان هرمنوتیک نگرش دختران تجربه دختران تجارب دانشجویان پدیدارشناسی هرمنوتیک |
چکیده |
شرم یکی از انواع احساسات اجتماعی است که تعاریف مختلفی از آن شده اما تعریف روشنی از آن در بررسیهای جامعهشناختی ارائه نشده است. هدف مقاله حاضر تبیین تئوریک نظرات دختران دانشجو از مفهوم شرم میباشد. این مطالعه با روش پدیدارشناسی هرمنوتیک انجامشده است. به این منظور مصاحبههای بدون ساختار با 13 دختر دانشجو در دامنه سنی 20 تا 26 سال از خانوادههای طبقه متوسط شهر تهران صورت گرفته که طی آن پاسخگویان تجربیات خود را از این حس در زندگی خود بیان کردهاند. دادههای بهدست آمده از این مصاحبهها با استفاده از روش پدیدارشناسی ونمنن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه چهار مضمون از یافتهها استخراج شد که میتوانند تجربیات دختران دانشجو را از پدیده شرم بهتصویر کشند. این مضامین عبارتاند از: «شرم از دست رفتن آبرو»، «شرم از شکست در دستیابی به ایدهآل»، «شرم از خود» و «شرم اجتماعی». ویژگیهای مشترک در انواع شرم، احساس بیکفایتی، در معرض توجه بودن خودارزیابی منفی و ارتباط انواع شرم با هویت فردی و جمعی است. همچنین انواع احساس شرم استخراج شده، نسبت به نوع انحراف و خطا و نیز کارکردشان متفاوت بودند. شدت و ضعف تجربه انواع شرم نیز در موقعیتهای مربوط به هرکدام از آنها متفاوت بوده است. |
کد مقاله | 46192 |
تعداد بازدید | 60 |
|