• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی عوامل احساس ناامنی زنان ساکن منطقه 19 شهر تهران و راهکارهای ارتقای امنیت
تعداد صفحات 34
نویسنده محبوبه بابایی محمدی - سهیلا ناصری - معصومه شفعتی
مشخصات نشریه  انتظام اجتماعی - دانشگاه علوم انتظامی - علمی پژوهشی سال 15 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 88-55
کلید واژه ناامنی  امنیت زنان  امنیت  احساس امنیت  تهران  احساس ناامنی  ارتقای امنیت  زنان شهر تهران  احساس ناامنی زنان  نظارت اجتماعی  منطقه 19 تهران  نظارت اجتماعی محلی  علل احساس ناامنی  
چکیده زمینه و هدف: امنیّت ازجمله ضروریات زندگی بشر محسوب می‌شود به‌طوری‌که از ابتدای تاریخ تاکنون بیشترین زمان و هزینه در جوامع مختلف برای برقراری امنیّت صرف شده است. پژوهش حاضر با تأکید بر شناخت نقاط ناامن و ارائه راهکارهای محلی در راستای ارتقای احساس امنیّت در بین زنان ساکن منطقۀ 19 شهرداری تهران انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و راهبرد تحلیل محتوای کیفی تلفیقی استفاده شد. جامعۀ هدف، زنان ساکن منطقۀ 19 شهر تهران بودند و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در مرحلۀ جمع‌آوری داده‌ها از ابزارهای مشـاهدة غیر مشـارکتی و مصـاحبۀ نیمه­ ساختاریافته بهره گرفته و اشباع نظری بعد از مصاحبۀ شمارۀ 27 حاصل شد. تحلیل داده‌های کیفی به‌دست‌آمده، به کمک نرم‌افزار مکس کیو دی‌ای 2020 و با روش کدگذاری دستوری انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین علل احساس ناامنی در بین زنان، عدم رؤیت­ پذیری مکان، نور و روشنایی و آلودگی دیداری با تأکید بر حضور بی‌خانمان‌ها و معتادها در فضاهای عمومی منطقه به‌ویژه «بوستان‌های محله‌ای» است. مورد بعدی که اهمیت بسیاری در ایجاد ناامنی در منطقه دارد، تحت شاخص فضاهای ناامن و بی‌دفاع شهری، دو عنصر «خلازیر» و «کوره‌ها»، ذکر شد. بازار خلازیر به سبب فعالیت‌ها و کارکنان کاملاً مردانه و کوره‌های آجرپزی به سبب جذب فعالیت‌ها و عوامل کجروانه در ایجاد احساس ناامنی زنان در منطقه نقش مهمی داشته‌اند.
نتیجه‌گیری: برای به حداقل رساندن احساس ناامنی در منطقه و پیامدهای منفی آن، نیاز است طرح‌هایی درنظر گرفته شود که با رویکرد اجتماع‌محور درصدد «ایجاد و تقویت نظارت اجتماعی محلی» باشند و از سویی کوره‌های آجرپزی و بازار خلازیر ساماندهی گردند. نظارت اجتماعی می‌تواند هم از سوی سازمان‌های رسمی ایجاد نظارت و نظم اجتماعی ازجمله نیروی انتظامی ایجاد و تقویت شود و هم از سوی اجتماع محلی و از طریق طرح‌های تسهیل­گری و ترویج­گری اجتماعی محله­ محور.

کد مقاله 46175
تعداد بازدید 39

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397