• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیشگیری جرم‌شناختی از پدیده فرار دختران از منزل (مورد مطالعه: شهر تهران)
تعداد صفحات 30
نویسنده مریم ولی‌زاده - شهرداد دارابی - سامان عبدالهی
مشخصات نشریه  انتظام اجتماعی - دانشگاه علوم انتظامی - علمی پژوهشی سال 14 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 150-121
کلید واژه فرار از منزل  فرار دختران  عوامل اجتماعی  فرار  تهران  عوامل روان‌شناختی  دختران فراری تهران  پیشگیری جرم‌شناختی  
چکیده زمینه و هدف: مسائل اجتماعی بسته به نوع آن‌ها هرکدام دارای آثار و تبعات مختلفی برای جامعه هستند. فرار از خانه به‌ویژه فرار دختران از خانه یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی است که برای کلّیت جامعه تهدیدی جدی محسوب می‌شود. کودک یا نوجوانی که بدون اجازه والدین یا سرپرست خانه را ترک می‌کند، کودک یا نوجوان فراری قلمداد می‌شود. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی پیشگیری جرم‌شناختی از پدیدۀ فرار دختران از منزل در شهر تهران است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کمّی و در گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد و به لحاظ روشی از نوع تحقیقات توصیفی است. در این پژوهش، داده‌ها به‌صورت میدانی گردآوری شده‌اند. جامعۀ آماری پژوهش، همۀ دختران فراری شهر تهران هستند که به ­دلیل نامشخص­ بودن تعداد دختران فراری، با استفاده از فرمول حجم نمونه جامعۀ نامحدود، تعداد 180 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش­نامۀ محقق­ ساخته دارای روایی صوری و پایایی بالای 7/0 بوده است. در این تحقیق، از داده‌های تصنعی و معادل میانگین استفاده شده است. تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و پیش‌بینی انجام شده و به‌منظور سنجش اثر متغیرهای مستقل تحقیق بر وابسته از آزمون‌های همبستگی و مدل معادلۀ ساختاری از نرم‌افزارهای آماری Spss و Amos استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از آزمون فرضیات در سه فرضیۀ کلی نشان داده شد که حوزه‌های اجتماعی، حوزه‌های روان‌شناختی و حوزه‌های جرم‌شناختی در پیشگیری از فرار دختران با ضرایب مثبت و معناداری مورد تأیید واقع شد و با توجه به سطح معناداری کمتر از 5 درصد، نتایج قابلیت تعمیم به جامعۀ آماری را داشت. علاوه بر این، در مدل‌سازی معادلۀ ساختاری نیز همۀ بارهای عاملی با ضرایب بالایی توانسته‌اند متغیرهای پنهان را تعریف کنند و در بحث مدل‌سازی نیز حوزه‌های جرم‌شناختی با ضریب 61/0 بالاترین اثر را بر روی پیشگیری از فرار دختران دارد و همچنین حوزه‌های روان‌شناختی با ضریب 32/0 و حوزه‌های اجتماعی با ضریب 29/0 بر روی پیشگیری از فرار دختران اثر دارد.
نتیجه‌گیری: فرار دختران از منزل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ و برای پیشگیری از آن اتکا به راهبردهای اجتماعی، روان‌شناختی و جرم‌شناسی یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.

کد مقاله 46173
تعداد بازدید 40

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397