• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی صمیمیت زناشویی در ارتباط بین خودمتمایزسازی و سبک‌های دلبستگی با رضایت جنسی در زنان پرستار
تعداد صفحات 16
نویسنده فرزانه عباسپور - فاطمه بهجتی اردکانی - یاسر رضاپور میرصالح
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4 پیاپی 52
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1401
محدوده صفحات 100-85
کلید واژه رضایت جنسی  دلبستگی  صمیمیت زناشویی  یزد (شهرستان)  سبک دلبستگی ایمن  پرستاران  سبک‌های دلبستگی  پرستاران زن  سبک دلبستگی اجتنابی  سبک دلبستگی دوسوگرا  خودمتمایزسازی  دلبستگی اجتنابی  
چکیده مقدمه: پرستاران نقش مهمی در سلامت هر جامعه­ ای بر عهده دارند، که با توجه به حجم کاری زیاد و خسته کننده آنان در محیط کار، برخی مواقع نمی­ توانند به خوبی مسائل مرتبط با جنسی را در زندگی خود حل نمایند. این موضوع می­ تواند به کاهش کیفیت روابط زناشویی در زندگی آنان منجر شود. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین نقش میانجی صمیمیت زناشویی در ارتباط بین خودمتمایزسازی و دلبستگی با رضایت جنسی در پرستاران انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل تمام زنان پرستار بیمارستان‌های شهر یزد در سال 1396 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 200 نفر از آن‌ها برای پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های خودمتمایزسازی اسکورن و فریدلندر (1998)، سبک دلبستگی کولینز و رید (1990)، صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون (1983) و رضایت جنسی هادسون، هریسون و کروسکاپ (1981) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم­ افزار SPSS-21 و مدل‌یابی Amos-24 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد دلبستگی ایمن (001/0 > P)، دلبستگی اجتنابی (01/0 > P) و صمیمیت زناشویی (001/0 > P) تأثیر مستقیم معناداری بر رضایت جنسی می­ گذارند. همچنین دلبستگی اجتنابی (01/0 > P) و دوسوگرا (05/0 > P) بر صمیمیت زناشویی اثر مستقیم و معناداری دارد. دلبستگی اجتنابی (01/0 > P) و دوسوگرا (05/0 > P) از طریق صمیمیت زناشویی بر رضایت جنسی تأثیر غیر مستقیم دارد. اثر غیرمستقیم خود متمایزسازی و دلبستگی ایمن به واسطه صمیمیت زناشویی بر رضایت جنسی به لحاظ آماری معنادار نیست (05/0 < P). همچنین اثر مستقیم خود متمایز سازی و دلبستگی ایمن بر صمیمیت زناشویی معنادار نشده است (05/0 < P).
نتیجه‌گیری: استفاده از آموزش‌های مؤثر جهت تعدیل سبک دلبستگی و ارتقاء صمیمیت زناشویی پرستاران می‌تواند به افزایش رضایت جنسی پرستاران کمک نماید و درمانگران نیز می‌توانند با به کارگیری این راهبردها به نتایج مطلوبی دست یابند.

کد مقاله 46162
تعداد بازدید 59

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397