• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش تاب­‌آوری و آموزش روانشناسی مثبت­‌نگر بر بهزیستی روانشناختی و بخشش بین­ فردی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی
تعداد صفحات 16
نویسنده دلارام بدیعی - محسن گل‌پرور - اصغر آقایی جوشقانی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 2 پیاپی 60
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1402
محدوده صفحات 93-78
کلید واژه اصفهان  بهزیستی روان‌شناختی  ملال جنسیتی  آموزش تاب‌آوری  تاب‌آوری  آموزش مثبت‌نگری  بهزیستی روان‌شناختی مادران  بخشش بین فردی  
چکیده مقدمه: ارتقاء بخشش و بهزیستی روان­شناختی کمک زیادی به سازگاری و ارتقاء کیفیت زندگی مادران افراد دارای ملال جنسیتی می­کند. به همین جهت، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب­ آوری و آموزش روان­شناسی مثبت ­نگر بر بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین ­فردی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی اجرا شد.
روش کار: مطالعه از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در شهر اصفهان در زمستان 1400 و بهار 1401 بودند، و گروه نمونه 45 نفر از این مادران بودند که به صورت هدفمند انتخاب و سپس به­ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. داده­ ها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روان­شناختی ریف و سیاهه بخشش بین­ فردی احتشام زاده و همکاران جمع­ آوری شد. آموزش تاب­ آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­ نگر هر یک طی 9 جلسه 95 دقیقه­ ای اجرا و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. داده­ ها از طریق روش­ های تحلیل خی دو، تحلیل واریانس اندازه­ های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که گروه­ های آزمایش و کنترل در متغیرهای سن فرزند، سن مادر، تحصیلات مادر و شغل مادر با یکدیگر دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0 P ). مقایسه گروه ­ها نشان داد دو آموزش از نظر اثربخشی بر بهزیستی روان­ شناختی و بخشش بین­ فردی دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0 نتیجه ­گیری: نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش تاب­ آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­ نگر بر افزایش بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­ فردی مادران افراد دارای ملال جنسیتی بود. بنابراین متخصصان و درمانگران می­ توانند از این دو نوع آموزش برای کمک به ارتقاء بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­ فردی مادران این افراد استفاده نمایند.

کد مقاله 46161
تعداد بازدید 30

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397