عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش تابآوری و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر بهزیستی روانشناختی و بخشش بین فردی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
دلارام بدیعی - محسن گلپرور - اصغر آقایی جوشقانی |
مشخصات نشریه
|
مديريت ارتقاي سلامت شماره 2 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
فروردین و اردیبهشت - 1402 |
محدوده صفحات
|
93-78 |
کلید واژه
|
اصفهان بهزیستی روانشناختی ملال جنسیتی آموزش تابآوری تابآوری آموزش مثبتنگری بهزیستی روانشناختی مادران بخشش بین فردی
|
چکیده
|
مقدمه: ارتقاء بخشش و بهزیستی روانشناختی کمک زیادی به سازگاری و ارتقاء کیفیت زندگی مادران افراد دارای ملال جنسیتی میکند. به همین جهت، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری و آموزش روانشناسی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی و بخشش بین فردی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی اجرا شد.
روش کار: مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در شهر اصفهان در زمستان 1400 و بهار 1401 بودند، و گروه نمونه 45 نفر از این مادران بودند که به صورت هدفمند انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. داده ها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سیاهه بخشش بین فردی احتشام زاده و همکاران جمع آوری شد. آموزش تاب آوری و آموزش روانشناسی مثبت نگر هر یک طی 9 جلسه 95 دقیقه ای اجرا و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. داده ها از طریق روش های تحلیل خی دو، تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای سن فرزند، سن مادر، تحصیلات مادر و شغل مادر با یکدیگر دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0 P ). مقایسه گروه ها نشان داد دو آموزش از نظر اثربخشی بر بهزیستی روان شناختی و بخشش بین فردی دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0 نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش تاب آوری و آموزش روانشناسی مثبت نگر بر افزایش بهزیستی روانشناختی و بخشش بین فردی مادران افراد دارای ملال جنسیتی بود. بنابراین متخصصان و درمانگران می توانند از این دو نوع آموزش برای کمک به ارتقاء بهزیستی روانشناختی و بخشش بین فردی مادران این افراد استفاده نمایند.
|