• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه خودمراقبتی جنسی در زنان سنین باروری مبتنی بر مدل والتز
تعداد صفحات 21
نویسنده فرشته یزدانی - معصومه سیمبر - الهام زارع - زینب حمزه گردشی - ملیحه نصیری
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 12
تاریخ انتشار اسفند - 1401
محدوده صفحات 63-43
کلید واژه پرسشنامه  روان‌سنجی  سلامت جنسی  طراحی پرسشنامه  سلامت باروری  ویژگی‌های روانسنجی  زنان سنین باروری  خودمراقبتی  خودمراقبتی جنسی  سلامت جنسی زنان  مدل والتز  
چکیده مقدمه: طراحی ابزاری روا و پایا برای سنجش وضعیت خودمراقبتی جنسی زنان سنین باروری جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود و طراحی مداخلات مقتضی، برای بهبود وضعیت سلامت جنسی زنان سنین باروری، ضرورتی برای جامعه محسوب می‌شود، لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه خودمراقبتی جنسی در زنان سنین باروری انجام گرفت.
روش‌کار: مطالعه حاضر یک مطالعه روش‌شناسی با طرح مقطعی بود که در سال 1400 انجام شد. پرسشنامه با استفاده از رویکرد قیاسی و بر اساس مدل والتز طراحی گردید. سپس جهت بررسی ویژگی­ های روان‌سنجی ابزار، روایی صوری کمّی و کیفی و روایی محتوای کمّی و کیفی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، پایایی ابزار با استفاده از ارزیابی همسانی درونی و تعیین ضریب آلفای کرونباخ و ارزیابی ثبات با روش آزمون بازآزمون و تعیین ضریب همبستگی درون خوشه‌ای (ICC) بررسی شد.
یافته­ ها: نسخه نهایی پرسشنامه خودمراقبتی جنسی در زنان سنین باروری با 40 گویه در 4 حیطه شامل: پیشگیری از بیماری­ های مقاربتی و عفونت­ های تناسلی، پیشگیری از سرطان­ های زنان، پیشگیری از بارداری ناخواسته و ارتقای سلامت جنسی طراحی شد. ویژگی­ های روان‌سنجی این پرسشنامه نشان داد که میزان شاخص روایی کل ابزار 93/0 و نسبت روایی کل ابزار 96/0 بود. پایایی نسبی کل ابزار نیز با آلفای کرونباخ 94/0 نشان داده شد. ثبات ابزار نیز با ضریب همبستگی درون خوشه­ ای در کل ابزار 97/0 با فاصله اطمینان 98/0-94/0 نشان داده شد.
نتیجه­ گیری: پرسشنامه سنجش خودمراقبتی جنسی در زنان سنین باروری (FSHS) از روایی و پایایی قابل قبولی در جمعیت ایران برخوردار است که می­ تواند مفهوم وسیع خودمراقبتی جنسی را مورد سنجش قرار دهد. نتایج حاصل از این مطالعه می ­تواند در دسترس صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان جهت بررسی وضعیت موجود و طراحی مداخلات مناسب قرار گیرد.

کد مقاله 46146
تعداد بازدید 26

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397