• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوی علی دلزدگی زناشویی بر اساس بلوغ عاطفی و بلوغ اجتماعی
تعداد صفحات 14
نویسنده مریم علی چشمه علایی - سیامک سامانی - نادره سهرابی شکفتی - حسین بقولی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 94-81
کلید واژه دلزدگی زناشویی  بلوغ عاطفی  بلوغ اجتماعی  شیراز  افراد متأهل  
چکیده مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین الگوی علّی دل‌زدگی زناشویی بر اساس بلوغ عاطفی و بلوغ اجتماعی در میان افراد متأهل شهر شیراز انجام شد.
مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی و از نوع همبستگی است که حجم نمونۀ این تحقیق شامل 362 نفر (270 زن و 92 مرد) از افراد متأهل است که در بازه ده‌سالۀ زندگی زناشویی هستند و به شیوۀ در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار استفاده‌ شده در این پژوهش شامل مقیاس خودگزارشی دل‌زدگی زناشویی پاینز (۱۹۹۶)، مقیاس بلوغ یاشویر سینگ و بهارگاوا/ EMS (1991) و مقیاس پرسش‌نامۀ بلوغ اجتماعی رائو (1973) بود. برای تحلیل داده‌های حاصل از جمع‌آوری مقیاس‌های یادشده از جامعۀ نمونه، علاوه بر آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ماتریس همبستگی)، از آمار استنباطی (الگوی معادلات ساختاری) در نرم‌افزار AMOS استفاده شد.
یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش نشان داد که بلوغ عاطفی دل‌زدگی زناشویی را به‌صورت منفی و معنادار پیش‌بینی می‌کند (P ˂ 0.01 ، β = -0.69)؛ اما بلوغ اجتماعی پیش‌بین معناداری برای دل‌زدگی زناشویی نیست (P ˂ 0.01، β = -0.09). پس از محاسبۀ الگو با در نظر گرفتن شاخص‌های اصلاح برون‌داد نرم‌افزار ایموس، این الگو اصلاح شد و با هشت شاخص برازش گردید. به‌طورکلی، نتایج این تحلیل نشان داد که الگوی نهایی برازش مطلوبی دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: الگوی علّی نشان داد که بلوغ عاطفی قادر است دل‌زدگی زناشویی را به‌صورت منفی و معناداری پیش‌بینی کند؛ اما بلوغ اجتماعی پیش‌بینی‌کنندۀ معناداری برای دل‌زدگی زناشویی نیست.

کد مقاله 46129
تعداد بازدید 33

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397