• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین تجارب والدین شهر دلیجان در زمینه تک فرزندی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 14
نویسنده سمیه ابراهیمی - طاهره دهداری
مشخصات نشریه  تحقیقات نظام سلامت حکیم - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 93
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 141-128
کلید واژه عوامل اجتماعی  عوامل خانوادگی  عوامل روانی  عوامل اقتصادی  مطالعه کیفی  عوامل زمینه ساز  تجارب والدین  دلیجان  خانواده‌‌های تک فرزند  تحلیل محتوا  تک‌ فرزندی  علل تک فرزندی  عوامل جسمانی  
چکیده مقدمه: در ایران، گرایش به داشتن تک‌فرزند افزایش یافته است. هدف مطالعه حاضر، تبیین تجارب والدین شهر دلیجان در زمینه تک‌فرزندی بود.
روش کار: تحقیق کیفی حاضر در سال 1399 انجام شد. نقطه شروع نمونه‌گیری از بین پرونده‌های موجود در مراکز جامع خدمات سلامت شهر دلیجان بود که تک‌فرزندی ارادی داشتند و سن مادر خانواده بالای 35 سال بود. برای کسب حداکثر تنوع در داده‌ها و به دست آوردن بینش عمیق از تجارب افراد، سعی شد با والدین با گروه‌های سنی، جنسی، تحصیلی و شغلی مختلف مصاحبه شود. 30 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد. از شرکت‌‌کنندگان (18 زن و 12 مرد) درخصوص تجارب آنها در زمینه تک‌فرزندی سوال شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها پس از هر مصاحبه شروع و تا اشباع اطلاعاتی ادامه می‌یافت. داده‌ها با روش تجزیه و تحلیل محتوایی (از نوع Conventional) تحلیل شدند. برای افزایش روایی و پایایی یافته‌ها، از روش‌های پیشنهادی لینکن و کوبا (شامل درگیری دائمی و مستمر با مخاطبان، بازنگری اعضا، بازنگری ناظران و رسیدن به اشباع داده‌ها) استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سن شرکت‌‌کنندگان 7/41 سال با انحراف معیار 5/5 بود. عوامل زمینه‌ساز تک‌فرزندی با 5 زیرطبقه شامل علل خانوادگی، علل جسمانی، تجارب قبلی منفی، علل روانشناختی، علل اجتماعی- اقتصادی و موازنه تصمیم‌گیری با 2 زیر طبقه شامل مزیت‌های درک شده و معایب درک شده تک‌فرزندی، به عنوان تجارب افراد ظهور یافتند.
نتیجه‌گیری: مشخص شدن تجارب والدین تک‌فرزند می‌تواند نوعی نیازسنجی در راستای طراحی مداخلات برای افزایش گرایش زوجین به فرزندآوری باشد.

کد مقاله 46107
تعداد بازدید 75

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397