• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر مشاوره شناختی رفتاری بر اضطراب زنان نابارور از طریق آموزش مجازی
تعداد صفحات 10
نویسنده شمیلا مشرف - مریم اله‌دادیان - اشرف زارعی ابوالخیر - هتاو قاسمی تهرانی
مشخصات نشریه  پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی شماره 6 پیاپی 81
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1401
محدوده صفحات 84-75
کلید واژه اضطراب  اضطراب زنان  زنان اصفهان  زنان نابارور  ناباروری زنان  اصفهان  آموزش مجازی  ناباروری  رویکرد شناختی رفتاری  مشاوره مجازی  
چکیده مقدمه: ناباروری و درمان آن علاوه بردرگیری های جسمی موجب واکنش های روانی، مخصوصاً اضطراب می شود. این اضطراب می تواند موفقیت درمان را تحت تاثیر قرار دهد. فشارهای اجتماعیِ ناباروری میتواند برخی مسایل روانشناختی ازجمله رنجش، اضطراب و پریشانی ایجاد نماید و پتانسیل باروری میتواند وضعیت اجتماعی و عزت نفس برخی از زنان را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مشاوره روانشناختی-رفتاری بر اضطراب زنان نابارور از طریق آموزش مجازی انجام گرفت.
مواد و روش کار: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی با رویکرد یک گروه مداخله و یک گروه کنترل، که در سال 1397 با مشارکت 60 زن نابارور در اصفهان انجام شد. گروه مداخله از طریق مجازی آموزش و مشاوره شناختی – رفتاری را به صورت صوت دریافت نمودند. محتوی مشاوره شامل پنج صوت 30 دقیقه ای بود بدین منطور گروه مداخله از طریق واتساپ در طی 5 هفته 5 صوت 30 دقیقه ای آموزشی و مشاوره ای دریافت میکردند. سوالات آنها از طریق پیام و یا تماس پاسخ داده می­شد. پرسشنامه اضطراب بک قبل و بعد از مداخله سنجیده شد. داده ها با آزمون t زوجی و کوواریانس با نرم افزار spss نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بر اساس نتیجه­ آزمون تی زوجی، میانگین امتیاز اضطراب آزمودنی­ های گروه کنترل در پس­ آزمون نسبت به پیش­ آزمون اختلاف معناداری نداشت. (386/0 = p) ولی درگروه مداخله میانگین امتیاز اضطراب در پس ­آزمون نسبت به پیش ­آزمون بطور معناداری کاهش داشته است. ( 001/0 > p).
نتیجه گیری: مشاوره مجازی سبب کاهش نمره اضطراب در گروه مداخله گردید. با توجه به حالات روحی - روانی مراجعین و ترس از شکست های متوالی که گاها در روند درمان ناباروری رخ میدهد، بنظر میرسد مشاوره مجازی سبب بهبود اضطراب در زنان نابارور میشود.

کد مقاله 46105
تعداد بازدید 72

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397