• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی دلزدگی زناشویی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت روان در زنان نابارور
تعداد صفحات 10
نویسنده فرشته میرزایی - علی دلاور - فاطمه قائمی - فریبرز باقری
مشخصات نشریه  پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی شماره 5 پیاپی 80
تاریخ انتشار اذر و دی - 1401
محدوده صفحات 37-28
کلید واژه حمایت اجتماعی  زنان نابارور  دلزدگی زناشویی  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  ناباروری زنان  تهران  ناباروری  سلامت روانی زنان  زنان شهر تهران  سلامت روانی  حمایت ادراک شده  
چکیده مقدمه: سلامت روانی و حمایت اجتماعی ادراک شده، از متغیرهای مهم در پیشگیری از دلزدگی زناشویی در زنان نابارور است. هدف پژوهش پیش بینی دلزدگی زناشویی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت روان در زنان نابارور بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان نابارور مراجعه کننده به بخش ناباروری بیمارستان خاتم الانبیا تهران در سال 1399-1398 بود. از طریق نمونه گیری در دسترس 361 نفر برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پرسشنامه­ های دلزدگی زناشویی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت عمومی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. از روش ­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با بهره ­گیری از نرم افزار SPSS نسخه 22 برای تحلیل داده ­ها استفاده شد.
یافته­ ها: طبق نتایج، سلامت روانی، نمره کل حمایت اجتماعی، مولفه حمایت خانواده، دوستان و افراد مهم دارای ضریب همبستگی منفی معنادار با دلزدگی زناشویی بودند. نتایج رگرسیون در پیش بینی دلزدگی زناشویی از طریق ابعاد حمایت اجتماعی و سلامت روان نشان می­دهد که از بین متغیرهای پیش بین، سلامت روان نقش معنی داری در پیش بینی دلزدگی زناشویی داشت (05/0 > p) و توان تبیین 21% از واریانس دلزدگی زناشویی را در سطح 001/0 دارا بود.
نتیجه گیری: حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت روانی در زوجین نابارور با بروز دلزدگی زناشویی در این گروه رابطه دارند.

کد مقاله 46103
تعداد بازدید 76

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397