• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان راهکارهای توانمندسازی زنان ایرانی در کاهش نابرابری جنسیتی با استفاده از بحث گروهی متمرکز
تعداد صفحات 8
نویسنده زینب حمزه گردشی - زهرا کیانی - فرنگیس حبیبی - فرشته یزدانی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیاپی 217
تاریخ انتشار بهمن - 1401
محدوده صفحات 142-135
کلید واژه زن ایرانی  نابرابری اجتماعی  توانمندسازی زنان  تهران  نابرابری‌های جنسیتی  توانمندسازی  بحث گروهی  ساری (شهرستان)  نابرابری اقتصادی  نابرابری سیاسی  گروه‌‌های متمرکز  نابرابری فرهنگی  بحث گروهی متمرکز  
چکیده سابقه و هدف: نظر به این که وجود نابرابری جنسیتی در جامعه می‌تواند موجب هدر رفتن نیروی انسانی، کاهش نقش زنان در مشارکت اجتماعی، تحت تاثیر قرار دادن سلامت جسمی و روانی زنان، خشونت در خانواده و به طور کلی تاخیر در توسعه یک کشور گردد، نیاز است تا راهکارهای کاهش نابرابری جنسیتی شناخته و اجرا شود. لذا این مطالعه با هدف تبیین راهکارهای کاهش نابرابری جنسیتی انجام شده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش کیفی به شیوه بحث گروهی متمرکز در 3 گروه و با مشارکت 22 نفر (دو گروه 7 نفره و یک گروه 8 نفره) شامل اساتید گروه بهداشت باروری (6 نفر)، روانشناس (2 نفر)، جامعه شناس (2 نفر)، کارشناس شاغل در حوزه مامایی (3 نفر) و دانشجویان مقطع دکترا یا ارشد که حداقل سابقه کار 5 سال در حوزه مامایی داشتند (6 نفر) و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی (3 نفر) در سال 1400 در دو شهر تهران و ساری در مورد راهکارهای توانمندسازی زنان در کاهش نابرابری جنسیتی در بستر جامعه ایران انجام شد. نمونه‌گیری به شیوه هدفمند و با حداکثر تنوع (از نظر سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی، وضعیت تاهل) تا زمان اشباع داده‌ها انجام شد. آنالیز با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی انجام شد.
یافته‌ها: راهکارهای کاهش نابرابری جنسیتی در 4 تم اصلی شامل کاهش نابرابری‌ها در حوزه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طبقه‌بندی شد.
استنتاج: جهت توانمندسازی زنان و کاهش نابرابری جنسیتی می توان به نابرابری جنسیتی از حوزه ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نگریست و از طریق این عوامل در جهت کاهش آن اقدام کرد.

کد مقاله 46099
تعداد بازدید 69

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397