• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فراوانی گفتگوی سلامت جنسی میان مادران و نوجوانان و عوامل مرتبط با آن در شهر ساری در سال 1399
تعداد صفحات 12
نویسنده حدیثه السادات نبوی - ژیلا گنجی - رضاعلی محمدپور تهمتن - زهره شاه حسینی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیاپی 215
تاریخ انتشار آذر - 1401
محدوده صفحات 142-131
کلید واژه آموزش جنسی  سلامت جنسی  عوامل مرتبط  آموزش سلامت  آموزش جنسی به نوجوانان  ساری (شهرستان)  گفتگوی جنسی  سلامت نوجوانان  
چکیده سابقه و هدف: مادران، خط اول آموزش سلامت جنسی به نوجوانان به شمار می‎آیند. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی گفتگوی سلامت جنسی میان مادران و نوجوانان و عوامل مرتبط با آن در خانوارهای تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی شهر ساری انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی در فاصله زمانی ماه مرداد تا دی سال 1399 بر روی 196 مادر دارای فرزند نوجوان 15 تا 19 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی و پزشکان خانواده شهر ساری با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل فرم اطلاعات جمعیتی- اجتماعی- طبی، پرسشنامه موانع گفتگوی سلامت جنسی میان والدین و نوجوانان و ابزار موضوعات سلامت جنسی مورد گفتگو میان والدین و نوجوانان بود. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از میانگین و انحراف معیار و توزیع فراوانی و آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته‌ها: تقریبا همه مادران (99/5 درصد) حداقل در مورد یکی از موضوعات سلامت جنسی با نوجوانانشان گفتگو داشتند، اما گفتگوی سلامت جنسی مطلوب در 49 درصد مادران مشاهده شد. خجالت زده شدن نوجوان (54/8 درصد پسران و 38 درصد دختران) و امکان ایجاد حس کنجکاوی در نوجوان در زمینه جنسی (49 درصد پسران و 58/7 درصد دختران) شایع‎ترین موانع گفتگوی سلامت جنسی مادر با هردو جنس بود. آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شانس گفتگوی سلامت جنسی مطلوب میان مادران و پسران، 93درصد کم‎تر از گفتگوی سلامت جنسی مطلوب میان مادران و دختران است.
استنتاج: با توجه به فراوانی پایین گفتگوی مطلوب سلامت جنسی میان مادران و نوجوانان، توجه به موانع این گفتگو و اتخاذ راهکارهای لازم برای رفع آن از اقدامات ضروری در سیاستگذاری سلامت نوجوانان می‎باشد.

کد مقاله 46098
تعداد بازدید 59

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397