• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری بر مادران کودک آزار و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی
تعداد صفحات 11
نویسنده فاطمه فولادی - علی فرهادی - کورش گودرزی
مشخصات نشریه  یافته شماره 3 پیاپی 93
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 11-1
کلید واژه کودک آزاری  خرم آباد (شهرستان)  کودکان پیش دبستانی  مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری  کیفیت زندگی  رویکرد شناختی رفتاری  مادران کودک آزار  کیفیت زندگی کودکان  
چکیده مقدمه: کودک آزاری و بی­ توجهی نسبت به کودکان در دنیا یکی از مشکلاتی است که پیامدهای منفی زیادی بر کیفیت زندگی کودکان بجا می‌گذارد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی –رفتاری روی مادران کودک آزار و کیفیت زندگی کودکان بود.
مواد و روش­ ها: این مطالعه از نوع مداخله ­ای با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی در مهد کودک‌های شهر خرم‌آباد بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 23 کودک که نمره آزار را کسب نمودند به همراه مادرانشان در دو گروه آزمایشی (10 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) بصورت تصادفی قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ­ای آموزش های شناختی-رفتاری را دریافت نمودند. ابزارهای استفاده شده شامل مقیاس کودک آزاری محمدخانی (1390) و کیفیت زندگی کودکان فکس (1378) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمون خی دو، آزمون U من ویتنی استفاده شد و با نسخه 22 نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافته ­ها: تحلیل نتایج نشان داد که آموزش گروهی شناختی-رفتاری تأثیر معنی‌داری در کاهش کودک آزاری مادران داشته است (05/0 > P) و همچنین تأثیر مثبتی در ارزیابی کیفیت زندگی کودکان از دیدگاه مادران آنها داشت (05/0 > P).
بحث و نتیجه ­گیری: در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که آموزش گروهی شناختی-رفتاری منجر به کاهش کودک آزاری از سوی مادران و بهبود کیفیت زندگی کودکان پیش‌ دبستانی می‌شود.

کد مقاله 46086
تعداد بازدید 54

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397