• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کشف تجارب زنان بعد از هیسترکتومی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 10
نویسنده فرشته زارع - حسن زارعی محمودآبادی - مریم صالح‌زاده - بهناز انجذاب
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 4 پیاپی 54
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 58-49
کلید واژه تجربه زنان  زنان یزد  پدیدارشناسی  یزد (شهرستان)  مطالعه کیفی  هیسترکتومی  عمل جراحی زنان  پدیدارشناسی توصیفی  
چکیده مقدمه : هیسترکتومی، ازجمله شایع‌ترین جراحی‌های زنان در دوره معاصر است. این جراحی، مستقیم با باروری زنان در ارتباط است و بیرون آوردن رحم می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری از لحاظ روان‌شناختی، فیزیولوژیک و جنسی برای زنان به همراه داشته باشد. این پژوهش با هدف کشف تجارب زنان بعد از هیسترکتومی انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش، کیفی و بر اساس راهبرد پدیدارشناسی توصیفی بود. نمونه از بین زنانی که در بیمارستان شهید صدوقی شهر یزد، جراحی هیسترکتومی انجام داده بودند انتخاب شدند و بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بر روی مشارکت­ کنندگان اجرا گردید و تا رسیدن به اشباع، تعداد ۱۸ نفر انتخاب شدند. مصاحبه ­ها در سال (۱۳۹۹) و به مدت شش ماه، به صورت حضوری، تلفنی یا تصویری بود. برای تحلیل داده‌ها از روش هفت مرحله‌ای کلایزی و نرم‌افزار مکس‌کیودا استفاده گردید.
یافته ­ها: پس از استخراج مفاهیم، یافته‌های پژوهش در قالب ۳۱۵ گزاره، ۱۵۶ مفهوم، ۲۵ مقوله فرعی و ۵ مقوله اصلی بازنمایی شد. مقوله‌های اصلی استخراج شده: تعارض و تردید، نگرانی جنسی، حمایت همسر، حمایت اجتماعی و توانمندی-فرسودگی بودند.
نتیجه‌گیری: مراقبان سلامت باید علاوه بر جنبه ­های جسمانی، به جنبه­ های روان‌شناختی مراقبت از این زنان نیز بپردازند. بنابراین، این تجارب می‌تواند از یکسو به زنانی که قصد جراحی هیسترکتومی دارند و از سوی دیگر به مراقبان سلامت و خانواده زنان کمک کند تا با این تجارب آشنا شده و به کاهش پیامدهای منفی این جراحی کمک کنند.

کد مقاله 46085
تعداد بازدید 60

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397