• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز
تعداد صفحات 6
نویسنده مستوره محمدیان - کبری کاظمیان مقدم
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 1 پیاپی 39
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 68-62
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  الگوی ارتباطی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  الگوی ارتباطی خانواده  سرزندگی تحصیلی  دانش‌آموزان متوسطه اول  اهواز (شهرستان)  خوشبینی تحصیلی  
چکیده مقدمه: یکی از عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی می‌شود سرزندگی تحصیلی است. هدف از این پژوهش بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز بود.
روش: جامعه‌آماری این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی را کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز تشکیل داده‌اند، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای نمونه‌ای به حجم سی صد نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های خوشبینی تحصیلی دانش‌آموز شانن موران و همکاران 2013، سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری 1391 و پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریتچی 1994 استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و روش‌های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه تحلیل رگرسیون چندمتغیری بهره گرفته شد.
نتایج: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده گفت‌و‌شنود و همنوایی رابطه معناداری با سرزندگی تحصیلی دارد. تمامی خرده مقیاس‌های خوشبینی تحصیلی رابطه مثبت معنادار با سرزندگی تحصیلی دارد. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در تبیین و پیش‌بینی واریانس سرزندگی تحصیلی نقش دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی نقش مهمی در تبیین و پیش‌بینی واریانس سرزندگی تحصیلی دارد.

کد مقاله 46078
تعداد بازدید 44

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397