• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین روابط ساختاری کیفیت زندگی زناشویی بر اساس صفات پاتولوژیک شخصیت: نقش میانجیگر نظام ارزشی همسر و عملکرد زوج
تعداد صفحات 11
نویسنده مینا کفایی کیوی - هایده صابری - بیتا نصرالهی
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 1 پیاپی 39
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 49-39
کلید واژه زندگی زناشویی  دانشجویان متأهل  نظام ارزشی  دانشگاه آزاد اسلامی رودهن  کیفیت زندگی زناشویی  پنج عامل شخصیت  روابط ساختاری  دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران  صفات پاتولوژیک شخصیت  نظام ارزشی همسر  عملکرد زوج  
چکیده مقدمه: کیفیت زندگی زناشویی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، مرور پژوهش‌ها نشان می‌دهد که صفات شخصیتی عامل مهمی در زندگی زناشویی است اما در زمینه بررسی نقش میانجیگر نظام ارزشی همسر و عملکرد زوج شکاف پژوهشی وجود دارد. از‌این‌رو پژوهش حاضر با هدف تبیین روابط ساختاری کیفیت زندگی زناشویی بر اساس صفات پاتولوژیک شخصیت بر اساس نقش میانجیگر نظام ارزشی همسر و عملکرد زوج انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی با رویکرد مدل ساختاری بود. جامعه‌آماری شامل دانشجویان متاهل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و واحد رودهن بودند. از این جامعه سی صد و هفتاد و هشت نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های کیفیت زندگی زناشویی لیچتر و کارمالت 2004 با شش خرده مقیاس، پرسشنامه صفات پاتولوژیک شخصیت PID-5-BF کروگر و همکاران ۲۰۱۲، پرسشنامه نظام ارزشی همسر MVS ادولاند و ساگارین ۲۰۱۴ و پرسشنامه عملکرد زوج آپوستولو و همکاران ۲۰۱۸ پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و مدل ساختاری تحلیل شد.
نتایج: شاخص‌های برازندگی حاصل از تحلیل نشان داد که مدل ساختاری با داده‌های گرد آوری شده برازش قابل قبول را دارد. ضریب مسیر کل بین صفات پاتولوژیک شخصیت با کیفیت زندگی زناشویی منفی و در سطح یک صدم معنادار بود. ضریب مسیر بین عملکرد زوج و نظام ارزشی همسر با کیفیت زندگی زناشویی منفی و در سطح یک صدم معنادار است. مسیر غیرمسقیم بین صفات پاتولوژیک با میانجیگری سیستم ارزشی همسر و عملکرد زوج در سطح یک صدم معنادار بود. نتایج نشان داد که سیستم ارزش همسر و عملکرد زوج ارتباط بین کیفیت زندگی زناشویی و صفات شخصیتی را میانجیگری می‌کند.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج می‌توان گفت صفات شخصیتی نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی زناشویی ایفا می‌نماید و می‌توان با تقویت نظام ارزشی همسر و عملکرد آن‌ها می‌توان کیفیت زندگی زناشویی را بهبود بخشید.

کد مقاله 46077
تعداد بازدید 55

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397