• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی شناختی سیستمی گاتمن در تعارض‌های زناشویی متقاضیان طلاق
تعداد صفحات 11
نویسنده حسن ناصری - وحیده باباخانی - مجتبی امیری مجد - علیرضا جعفری
مشخصات نشریه  پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 77-67
کلید واژه زوج درمانی  مشهد  زوجین متقاضی طلاق  افراد متقاضی طلاق  زوجین دارای تعارض زناشویی  طلاق  تعارض زناشویی  زوج درمانی شناختی سیستمی  زوج درمانی گاتمن  درمان شناختی سیستمی گاتمن  
چکیده مقدمه: با توجه به افزایش تعارضات زناشویی و آمار طلاق و پیامدهای منفی آن، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی زوج‌درمانی شناختی- سیستمی گاتمن در تعارض‌های زناشویی متقاضیان طلاق انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی زوجین متقاضی طلاق شهر مشهد بودند که به دلیل اختلافات زناشویی در پاییز 1400 توسط دادگاه خانواده به مرکز مشاوره روان پویش ارجاع داده‌شده بودند. از جامعه هدف 30 نفر واجد شرایط که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی ساده با استفاده از پرتاب سکه به دو گروه آزمون (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تعارضات زناشویی ثنایی بود. گروه مداخله در هشت جلسه زوج‌درمانی شناختی- سیستمی گاتمن شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد و در لیست انتظار درمان قرار گرفتند. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار SPSS-16 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه‌های مداخله و کنترل در مؤلفه‌های تعارض‌های زناشویی تفاوت معنی‌داری داشتند؛ به‌عبارت‌دیگر زوج‌درمانی شناختی- سیستمی گاتمن در کاهش مؤلفه های تعارض‌های زناشویی مؤثر بود (0/001 > p)؛ و این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم داشت.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج از زوج‌درمانی شناختی- سیستمی گاتمن در جهت کاهش تعارض‌های زناشویی و بهبود روابط زوجین متقاضیان طلاق استفاده نمود.

کد مقاله 46040
تعداد بازدید 37

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397