• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی آثار وضعی اهدای جنین در فقه امامیه؛ بر مبنای انتساب جنین به صاحبان اسپرم و تخمک
تعداد صفحات 10
نویسنده محمد سلطانیه
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 186-177
کلید واژه فقه شیعه  فقهای شیعه  رضاع  آثار فقهی  فقه امامیه  صاحب تخمک  اهداکننده  اهدا گیرنده  نسب جنین اهدا شده  اهداکنندگان جنین  دیدگاه فقها  دیدگاه فقهی  جنین اهدایی  اهدای جنین  شیوه‌های جدید باروری  صاحب اسپرم  دریافت کنندگان جنین  اثر وضعی  
چکیده سابقه و هدف: بكارگيري روش‏ هاي نوين بارداري، موجب طرح پرسش ‏هايي در عرصه‏ هاي مختلف شده و مسائل زيادي را در زمينه حقوق طرفين به وجود آورده است. یکی از این مسائل، بررسی آثار وضعی و تکلیفی این موضوع مهم اجتماعی است. از این رو هدف این پژوهش، به دست آوردن آثار فقهی اهداء جنین بر اساس نگرش شیعی است.
روش کار: این پژوهش از نوع تحلیلی - کتابخانه ای است. کلیدواژه های جنین، اهداء، نسب و رضاع در روایت شیعی و عبارات فقهای شیعه بررسی و مورد تحلیل و واکاوی دقیق بر اساس معیارهای فقهی-اصولی قرار گرفته است. مولف مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافته ها: در استفاده از تکنيک‏ هاي نوين باروري مصنوعي، همزمان با توجه به حل معضل زوج ‏هاي نابارور، نحوه انتساب نوزاد به دنيا آمده با اهداء گيرندگان، بسيار حساس است و دیگر آثار اهداء جنين مثل نفقه، ولايت، حضانت، ازدواج، محرميت، ارث و غيره در ذیل موضوع انتساب قابل حل خواهد بود. یافته ها نشان داده است که نسب واقعي فرزند به صاحب اسپرم و تخمک مي‏رسد. اما چون صاحبان آن، از جنين خود اعراض کرده ‏اند وآن را به بانک‏ هاي جنين (آشکار يا پنهان) و یا زوج نابارور اهدا نموده ‏اند، لذا نبايد ادعاي انتساب فرزند به خود را بنمايند.
نتیجه گیری: اگر وجود نسب بين پدر، مادر و نوزاد به صورت صحیح اثبات گردد، حقوق و تکاليفي مثل حرمت نکاح، حضانت، نگهداري و تربيت نوزاد، ولايت قهري پدر و جد پدري، نفقه (انفاق)، توارث بين طفل و پدر و مادر و خويشاوندان و... تحت عنوان آثار نسب، به صورت خودکار در قالب یک حق براي طرفين ایجاد می‏ گردد.

کد مقاله 46034
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397