• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین سلامت معنوی با انسجام خانواده و سبک‌های هویت در زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست
تعداد صفحات 14
نویسنده مریم سادات شهشهانی - مریم صف آرا
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 141-128
کلید واژه خانوارهای زن سرپرست  بی‌سرپرست  زنان سرپرست خانوار  زنان بی‌سرپرست  هویت زنان  سبک‌های هویت  انسجام خانواده  زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی  هویت آشفته  زنان بدسرپرست  بدسرپرست  انسجام خانوادگی  سلامت معنوی  کرج (شهرستان)  زنان تحت پوشش بهزیستی  
چکیده سابقه و هدف: امروزه پدیدۀ خانوارهای زن‌سرپرست یا بدسرپرست به دلایل مختلف در تمام دنیا رو به فزونی است. بیشتر این خانوارها مشکلات عدیده‌ای دارند که موجب شده است قشری آسیب‌پذیر شناخته شوند و با مشکلات روانی متعددی روبه‌رو باشند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین سه متغیّر سلامت معنوی، انسجام خانوادگی و هویت در میان زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست خانواده بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعۀ پژوهش زنان خانه‌دار و شاغل بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی شهر کرج به تعداد 1013 نفر در سال 99-1398 بود. درنهایت 285 نفر ذیل چهار گروه با گروه‌بندی زنان بدسرپرست شاغل، بی‌سرپرست شاغل، بدسرپرست خانه‌دار و بی‌سرپرست خانه‌دار انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده از سه پرسش‌نامۀ سنجش عینی پایگاه هویت من، انسجام خانواده و سلامت معنوی پولوتزین استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در زنان بی‌سرپرست شاغل سلامت معنوی با انسجام خانواده رابطۀ مثبت و معنادار (01/0 > P و 39/0 r = ) و با سبک­ های هویت موفق رابطۀ مثبت داشت (01/0 > P و 24/0 r = ). در زنان بی‌سرپرست خانه‌دار رابطۀ بین سلامت معنوی و سبک هویت موفق در سطح 05/0 مثبت و معنادار بود (05/0 > P و 24/0 r = ). در نمونۀ زنان بدسرپرست شاغل سلامت معنوی تنها با سبک هویت آشفته رابطۀ منفی و معناداری داشت (05/0 > P و 60/0 r = -). در نمونۀ زنان بد­سرپرست خانه ­دار سلامت معنوی با انسجام خانواده رابطۀ مثبت و معنادار آماری نشان داد (01/0 > P و 49/0 r = ).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که سلامت معنوی با انسجام خانواده و سبک‌های هویتی رابطۀ مستقیم و معناداری دارد. تقویت سلامت معنوی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، در تقویت انسجام خانوادگی آنان مؤثر خواهد بود؛ تأثیر بنیادین سلامت معنوی به‌عنوان یکی از منابع اصلی هویت‌ساز و هویت‌بخش در جامعه به‌ویژه در جامعه‌ای دینی مثل ایران نقشی بسیار مهمی خواهد داشت.

کد مقاله 46029
تعداد بازدید 49

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397