• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه بهزیستی معنوی و احساس انسجام روانی زوجین رضایتمند و زوجین دارای تعارض
تعداد صفحات 16
نویسنده فریبا خانی - اصغر آقایی جوشقانی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 108-93
کلید واژه رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  نارضایتی زناشویی  اصفهان  زوجین شهر اصفهان  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  بهزیستی معنوی  زوجین رضایتمند  زوجین دارای تعارض زناشویی  تعارض زناشویی  حس انسجام  احساس انسجام روانی  انسجام روانی  شفای معنوی  
چکیده سابقه و هدف: خانواده مرکز نوع‌دوستی و بهترین محیط برای وحدت بین مرد و زن است و رضایت زناشویی نقش مهمی در سلامت روان‌شناختی ایفا می‌کند. بنابراین، هدف از این پژوهش مقایسۀ بهزیستی معنوی و احساس انسجام روانی در بین زوجین رضایتمند و زوجین دارای تعارض بود.
روش کار: روش مطالعۀ حاضر علّی-مقایسه‌ای است. جامعۀ آماری شامل زوجین دارای تعارض مراجعه‌کننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان بود که از میان آنان 300 زوج رضایتمند و دارای تعارض در سال 1399 به‌روش نمونه‌گیری در دسترس با توجه به ملاک‌‌های ورود انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌هاي بهزیستی معنوي پالوتزین و الیسون و حس انسجام آنتونووسکی بود. داده­ ها با روش تحلیل واریانس چند‌متغیّرۀ چند‌راهه تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده­ اند.
یافته‌ها: یافته­ ها نشان می‌دهد که تفاوت بین میانگین نمرات انسجام روانی در ابعاد قابل درک بودن، قابل مدیریت و معناداربودن در دو گروه زوجین دارای تعارض زناشویی و زوجین رضایتمند معنی‌دار بود ( 05/0 > P)؛ اما تفاوت دو گروه در بهزیستی معنوی معنی‌دار نبود (05/0).
نتیجه‌گیری: یافته‌هاي این پژوهش بیانگر آن است که با افزایش و ارتقای انسجام روانی، افراد می‌توانند راهکارهای رضایت زناشویی را در وجود خود تقویت کنند و از این طریق رضایت از زندگی خود را بالا ببرند. بنابراین، با کمک انسجام روانی می‌توان از تعارضات و نارضایتی‌هاي زناشویی و اثرات منفی آن بر زندگی زوجین جلوگیري کرد و از رضایت بیشتري در زندگی زناشویی برخوردار شد.

کد مقاله 46028
تعداد بازدید 55

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397