• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی مشاوره با رویکرد اسلامی بر پریشانی روانشناختی دانشجویان دختر با تجربه نشانگان شکست عشقی
تعداد صفحات 15
نویسنده زهرا کوهی - مرضیه علیوندی وفا
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 67-53
کلید واژه افسردگی  افسردگی دختران  عشق  دانشجویان دختر  اسلام  استرس  اضطراب  آشفتگی روانی  مشاوره  مشاوره اسلامی  رویکرد اسلامی  روان‌ پریشی  شکست عشقی  دانشگاه علوم پزشکی تبریز  نشانگان ضربه عشق  اضطراب دختران  ضربه عشق  نشانگان شکست عشقی  اضطراب دانشجویان  استرس دختران  
چکیده سابقه و هدف: در دنیای امروز، بنا به تغییر تعاریف اصیل روابط انسانی، بسیاری از قشرهای مختلف به‌ویژه دانشجویان شکست عشقی را به‌ همراه آشفتگی روان‌شناختی تجربه می‌کنند. با‌ عنایت به این امر که پریشانی روان‌شناختی اختلالی هیجانی است و می‌تواند عملکرد فردی و بین‌فردی را با مشکل مواجه سازد؛ و با‌ توجه به تأکید محافل مداخلاتی جدید بر استفاده از عامل‌های فرهنگی-اعتقادی؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی مشاوره با رویکرد اسلامی در پریشانی روان‌شناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) دختران دانشجوی دارای تجربۀ شکست عشقی دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز انجام شده است.
روش کار: این پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز بود که از میان آنان 20 دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه‌ها جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامۀ نشانگان ضربۀ عشق راس و پرسش‌نامۀ مقیاس پریشانی روان‌شناختی داس بود. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که مشاوره با رویکرد اسلامی بر پریشانی روان‌شناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) دختران دانشجوی دارای تجربۀ شکست عشقی اثر مثبت داشت.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، چنین استنباط می‌شود که مقابلۀ درمانی با رویکرد اسلامی قادر است بر آشفتگی روانی دانشجویان دختر مؤثر واقع گردد؛ نتیجه‌ای که می‌تواند مسیر حرکت مداخلات درمانی را تحت تأثیر قرار دهد.

کد مقاله 46026
تعداد بازدید 52

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397